Jump to content
  • Sky
  • Blueberry
  • Slate
  • Blackcurrant
  • Watermelon
  • Strawberry
  • Orange
  • Banana
  • Apple
  • Emerald
  • Chocolate
  • Charcoal
             
Ahmet Eren İspir

1/700 | IJN Shokaku 1941 |Fujimi | Ahmet Eren İspir |Kit İncelemesi

Recommended Posts

Herkese merhabalar yeni bir kutu incelemesiyle karşınızdayım,

(Yazı yaklaşık 9 saatlik bir çalışmanın sonucu olarak biraz fazla uzun oldu ama beğeneceğinizi umuyorum)

20200315_140813

 

Künye:

Marka: Fujimi

Seri No: 430294

Üretim Yılı: 2011

Üretim Detayı: Yeni Kalıp

Ölçek: 1/700

İsim: IJN Shōkaku  翔鶴  

Parça Sayısı: 358

Photo Etch: Yok

Dekaller: 1 Kağıt

Uzunluk: 36.8 cm

Genişlik: 3,7 cm

 

Fig_of_japanese_aircraft_carrier_Shokaku_in_1942

 

Giriş yapmadan önce gemiyi biraz tanıtmak istiyorum. 1936 yılında Washington Deniz Antlaşması'nın artık bir anlamı kalmaması üzerine eldeki taktik uçak gemileri yerine, kendinden önceki Hiryu sınıfının konseptinde ama Fleet Carrier tipi yani şimdiki Nimitz gibi büyük uçak gemilerinden, Japon İmparatorluk Donanmasının tam istediği şekilde ve kuvvette yapılabilmesine yönelik yasaklar kalkmış oldu ve burada da Shokaku sınıfı uçak gemileri ortaya çıktı. 

 

2c85209a

Uzaktan Hiryu sınıfına benzese de ondan 30 metre daha uzun, 11 bin ton daha ağır ama ondan daha hızlıydı. 126 bin tonluk deplasmanda, 257 metre uzunluğunda olan bu koca gemi toplamda 160.000 beygir güçlük 4 makinesiyle saatte 34.5 knot yani 63.8km/sa hıza ulaşabilmesiyle Pasifikteki bütün uçak gemilerinden hatta Amerika'nın ve dünyanın şu anda kullandıkları bütün uçak gemilerinden bile daha hızlı olup, "en hızlı uçak gemisi" ünvanına sahiptir ama kimse söylemez :).

57451d10

İsminin anlamı "Yüce/Kutsal/Aziz/Yükselen Turna" olarak çevrilebilir;  Japonca bilmediğim ve İngilizcesi "Soaring Crane" olarak çevirildiği ve onun da bu ismi tam karşılamadığını bildiğim için bu 4 seçenek üzerinde duruyorum. Kardeşi Zuikaku ise "Şanslı Turna" anlamına geliyor. Gemilere koyulan isimlerin sonucu olarak, bazen şans eseri; bazen de gerçekten isminden dolayı yaşayacaklarının şekillenebileceğine inanıyorum, bu iki geminin hikayesini duyduktan sonra sizler de benim gibi düşünecek misiniz, merak ediyorum. 

 

4486164163_060a735b41_o

 

1937'de kızağa konulan gemi 1941'de göreve başladı ve Kido Butai'a katıldıktan sonraki ilk görevi de Pearl Harbor saldırısı oldu.

Burada küçük bir bilgi vermek gerekiyor. "Kidō Butai" , yani Japon İmparatorluk Donanması'nın 1. Hava Filosu'nun özel adı. Amerikalıların Task Force konseptine geçmelerinden çok daha önce organize edilen bu filo, Japonya'nın elindeki bütün filo uçak gemilerini tek bir görev grubu haline getiriyor ve tek ama büyük bir yumruğa dönüştürüyordu.

kido_butai_by_joewight_dn0is2-pre.jpg?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzdWIiOiJ1cm46YXBwOjdlMGQxODg5ODIyNjQzNzNhNWYwZDQxNWVhMGQyNmUwIiwiaXNzIjoidXJuOmFwcDo3ZTBkMTg4OTgyMjY0MzczYTVmMGQ0MTVlYTBkMjZlMCIsIm9iaiI6W1t7ImhlaWdodCI6Ijw9OTI1IiwicGF0aCI6IlwvZlwvMDQ1ZGQyNWQtMjBmMi00YjU4LThlMjAtODQ0NTk2MGI2NWMwXC9kbjBpczItODgxNjE5OTUtOGU5MS00ZmYxLWIwZTAtYmFjZWE5YWZkZTNkLmpwZyIsIndpZHRoIjoiPD0xNDUwIn1dXSwiYXVkIjpbInVybjpzZXJ2aWNlOmltYWdlLm9wZXJhdGlvbnMiXX0.JgbP__Y6jEfigcMFib5A1DNA83eB7uJFJlWC32IBQjw

 

Kağıt üstünde mükemmele yakın ve Pearl Harbor'da da sürpriz faktörü sayesinde başarılı olsa da, Japonların "Zero" uçaklarının CAP görevindeki yetersizliği ve gemilerdeki uçaksavar silahlarının kalitesizliği de formüle dahil edilince ortaya ölümcül bir hatalar zinciri çıktı. Midway Savaşı'nda en net şekilde görülen gerçek şuydu: Japon uçak gemileri savunma için yapılmamışlardı. Japon dontrininde uçak gemileri ilk darbeyi vuran, düşmanın geri vurmasına imkan vermeden onu etkisiz hale getirebilen savaş araçlarıydı ve bu yüzden savunmaya yönelik çalışma pek yapılmamıştı (Savaşın ilk safhalarındaki Çin, Fransız ve İngiliz güçleriyle olan çarpışmalarda inanılmaz başarılar elde edildi, şayet dünya Japonları ve yapabileceklerini küçümsüyorlardı).

Gemilerin uçuş güverte zırhları zayıftı, uçaksavar silahları kullanışsız ve az sayıdaydı, CAP uçakları görevlerini yeterince yapamıyorlardı ve en önemlisi ise yara savunma ekiplerinin tecrübesizliği ve bilgisizliğiydi. İleride göreceksiniz, çoğu Japon gemisinin kaybedilmesinin sebebi düşman bomba ve mermileri değil, onların sebep olduğu hasarın hızlı ve efektif bir şekilde giderilememesiydi. Aynı sıkıntıları hatta daha beterlerini yaşayan Amerikan gemileri ise bazen üst yapısı tamamen yok olmuş bir halde bile hareket etmeye devam edebiliyor ve limana dönüyordu. 

Attack_on_carrier_USS_Franklin_19_March_1945.jpg

Aklıma gelen bazı örnekler: USS Laffey, Franklin, Ticonderoga, Bunker Hill

USS_Santa_Fe_(CL-60)_fighting_fires_aboa

 

Peki bunları niye anlattım, maalesef Shokaku'yla bağlantısı var. Şimdilik kronolojik sırayı bozmayacağım, zamanı gelince öğreneceğiz. Pearl Harbor saldırısında Japon zayiatları az olsa da Amerika'nın elindeki 4 uçak gemisi de (Lexington, Saratoga, Yorktown ve Enterprise)  o sırada orada değildi ve saldırıdan kurtulmuşlardı dolayısıyla Japonların bu saldırıdaki ana hedeflerinden biri tamamlanmamış oluyordu ki bu, ileride çok ama çok büyük sıkıntılar doğuracaktı. Bu saldırı hakkında konuşulabilecek pek çok şey var ama konuyu daha fazla dağıtmamak adına geçiyorum. Bir sonraki kilometre taşımız da Mercan Denizi Savaşı.. Tarihteki ilk uçak gemisi çarpışması olması açısından önem arz ediyor.

Lexington hava saldırısı altında

USS_Lexington_%28CV-2%29_under_air_attack_during_the_Battle_of_the_Coral_Sea%2C_8_May_1942_%28NH_95579%29.jpg

 

Yukarıdaki fotoda gördüğümüz US(uçaksavar) toplarının etkisini aşağıdaki fotoda göremiyoruz. Sebebi de Amerikalıların Time Fuse dedikleri zaman ayarlı US mermileri atmaları ve bunların geminin etrafında şarapnel bulutları halinde bir baraj oluşturması. Ayrıca buradaki savunma taktikleri de çok önemli. Japon gemileri bireysel savunma yaparlarken Amerikan gemileri grup halinde manevra yapıyor ve ortak bir US ateşi barajı oluşturuluyordu. USS North Carolina'da ilk defa denenen yığınla US silahını zırhlının (battleship) güvertesindeki en küçük boşluğa kadar her müsait noktaya yerleştirilmesiyle "Fleet Battleship" yani bizim Iowa sınıfı olarak bildiğimiz hızlı zırhlılar ortaya çıktılar. Bunların asıl görevi uçak gemilerini havadan ve yüzeyden gelecek saldırılara karşı bir fedai gibi korumaktı, başarılı da oldular.

Shokaku hava saldırısı altında

1024px-BattleCoralSea_Shokaku_g17031

Shokaku bu savaşta ağır hasar alırken, sağlam bir yumruk da atmayı başardı. Amerikan uçak gemisi Lexington batırıldı ve Yorktown çok ağır hasar aldı ama batmadı. Lakin Japonlar Yorktown'ı da batmış ilan ettiler ve planlarını buna göre yaptılar. Midway'de ise tatsız bir sürpriz yaşadılar. Bu savaş gerçekten ilginç bir savaş, şayet Japonlar ve Amerikalılar uzun süre birbirlerini arıyorlar ve bu sürede yanlış hedeflere saldırıyorlar. Japon örtme grubundan Shoho uçak gemisine Amerikalılar saldırırken Japonlar da Amerikan yakıt tanker USS Neosho'ya saldırıyorlar. İki gemi de batıyor ama aslında bu saldırılar orada bulunduğu sanılan uçak gemisi kuvvetlerine karşı düzenlenen saldırılar olduğu için neredeyse bütün uçaklar kaldırılıyor ve ciddi miktarda mühimmat ve yakıt kullanılıyor. Sonra keşif filo pilotları da sağlam papara yiyorlar tabi.

Bu birbirini arama çabaları son hız sürerken düşmanı ilk tespit eden Japonlar oluyor ve hemen uçaklar kaldırılıyor. 5 dakika sonra da Amerikalılar düşmanı tespit ediyor ve onların da uçakları kalkıyor. İki tarafın hava grubu da düşmana ağır hasar veriyor ama burada küçük bir detay var. Geminin bahtında isminin etkisine dair izler ilk burada ortaya çıkıyor. Amerikan Hava Grubu düşman gemileri üzerine geldiğinde sadece bir uçak gemisi görüyorlar, o da Shokaku. Şansa bakın ki o sırada Zuikaku'nun üzerinden bir yağmur bulutu geçtiği için Amerikalılar onu tespit edemiyorlar ve bütün uçaklar Shokaku'ya saldırıyor. Shokaku kardeşi zarar görmesin diye onun önüne geçip dayak yiyen büyük kardeş gibi Amerikan uçaklarının torpido ve bombalarına hedef oluyor, müteakiben ağır hasar alıyor ama batmıyor. Operasyon MO başarısız oluyor.

Shokaku'nun baş kısımdan aldığı hasar

shokaku damage coral sea ile ilgili görsel sonucu

 

Bu savaşta Zuikaku hasar görmese de iki uçak gemisi de ciddi miktarda pilot ve uçak kaybı yaşıyorlar ve bunların yerinin dolması Midway Savaşı'na yetişmiyor. Kido Butai, 6 gemi yerine 4 gemiyle saldırıyor ve karşı taraftaki 3 Amerikan gemisi tarafından hepsi batırılıyor. Akagi, Kaga, Soryu ve Hiryu'nun batmasına karşılık Japonlar sadece yaralı Yorktown'ı batırabiliyorlar ve Operasyon MI de başarısız oluyor.

Yorktown ateşler içinde

Large_explosion_aboard_USS_Lexington_%28CV-2%29%2C_8_May_1942_%2880-G-16651%29.jpg

 

Bundan sonra Doğu Solomon Adaları Savaşı yaşanıyor (Guadalcanal). Burada kardeşler Enterprise'a 3 bomba isabeti kaydederlerken Shokaku yine isabet alıyor ve Zuikaku bir çizik bile almadan savaşı atlatıyor. Daha sonra Santa Cruz Adaları Savaşı'nda yeni tamir olan Enterprise yine isabet alır ve Hornet de sakat bırakılır. Daha sonra iki Japon destroyeri onu "Uzun Mızrak" torpidolarıyla batırırlar. 2200 denizciden 140'ı hayatlarını kaybederler, bu sayıyı hatırlayın. Santa Cruz Adaları Savaşı, Japon Uçak Gemilerinin Amerikan Donanmasına Pearl Harbor'dan sonra mağlup olmadığı tek çarpışma olarak tarihe geçmiştir. Taktik zafer Japonların olsa da stratejik hedeflerini elde edememişler ve zaferleri eksik kalmıştır. Birçok tarihçi bu savaşı "Swan Song of Japanese Carrier Force" yani Japon Uçak Gemisi Kuvvetlerinin yok olmadan önceki son başarısı olarak kabul eder.

 Hornet hava saldırısı altında 

Japanese_aircraft_attack_USS_Hornet_%28CV-8%29_during_the_Battle_of_the_Santa_Cruz_Islands_on_26_October_1942_%2880-G-33947%29.jpg


Aşağıdaki tablo Kido Butai'nin 1941'den 42'ye kadar olan değişimlerini gösteriyor. Midway Savaşı'ndan sonra Kido Butai'den sadece Shokaku ve Zuikaku kaldığı için artık bu filo ismi kullanılmaz.

Kido-Butai

 

1st CarDiv tamamen yok olduğu için onların yerine 5th CarDiv yani bizim Shokaku ve Zuikaku atanıyor. 72+12 Uçak kapasitesi olan bu gemilerin uçakları da kendilerine özel. Japon uçak gemilerine bağlı uçakları tanımanın yolunu da göstereceğim size.

Shokaku tek beyaz çizgi, Zuikaku çift beyaz çizgi

Shokaku

 

Akagi tek kırmızı çizgi Kaga çift kırmızı çizgi

Kaga

 

Hiryu tek mavi çizgi Soryu çift mavi çizgi

Hiryu

 

Geri kalanı önemli değil, şayet onlar küçük uçak gemilerine bağlı uçaklar olduğu için pek sık görmezsiniz, zaten kayda değer bir savaş başarıları da yok. Amerikan tarafında ise böyle bir şema yok, sebebi de uçakların gemilere bağlı olmak yerine kendi başlarına filo oluşturmaları. Bu da savaş süresince Amerikalılara kaybedilen havacıların yerlerini doldurmada çok büyük bir serbestlik sağlıyordu. Örneğin batan Yorktown ve Lexington'un havacıları diğer uçak gemilerinde yeniden eğitim gerekmeden konuşlandırılabiliyordu. 

Midway Savaşında hezimete uğrayan Japon uçak gemisi kuvveti savaştan sonra anlatıldığı kadar kötü bir halde değildi. Shokaku'nun ablası Taiho sınıfı uçak gemileri hizmete girmişti ve Donanma yolcu gemilerinden devşirme büyük ve küçük uçak gemileriyle beraber toplam 11 gemilik bir kuvvete sahipti. Yine de 4 filo tipi uçak gemisi ve havacı ekiplerinin tamamen yok edilmesi Japonya için ciddi problemler yaratacaktı. Benim burada tespit ettiğim birkaç hata var:

1- Havacılıkla zerre alakası ve vizyonu olmayan ve başarısızlığa uğramasına rağmen görevde tutulan Amiral Nagumo.

2- Mercan Denizi, Doğu Solomon Adaları, Midway Savaşlarında yetersizliği tespit edilen yara savunma, uçaksavar ve CAP uçaklarına yönelik ciddi bir çalışma yapılmaması- Adamlar gidip önlem olarak uçak gemisi güvertesine 5 namlulu güdümsüz roket bataryaları monte ediyorlar! Sonuç: rezalet.

3- Havacı personel Japon Ordusunda en elit birim. O kadar ince eleyip sık dokuyorlar ki savaşta kaybettikleri personelin yerine yenisini yetiştirmeleri mümkün değil, bu da ileriki evrede kamikaze saldırılarına başvurmalarına yol açıyor.

4-Uçak gemilerini inatla yalnız bırakıyorlar. Zaten US silahları kötü, ortak bir US barajı oluşturmak yerine her gemi ayrı yöne dağılıyor ve manevra yapıyor. Bu da formasyonun bozulmasına ve uçak gemilerinin ve zırhlıların denizaltı saldırılarına açık hale gelmelerini sağlıyor.

5-Radar kullanımının önemi hala kavranmıyor ve "Gece dürbünlerimiz taş gibi, onlarla gecenin efendisi biziz" gibi romantikliklere kapılıp Guadalcanal Savaşında çok büyük kayıplara uğruyorlar, sebep radar. Aynı şekilde Amerikanların gelen hava gruplarını tespit etme ve onlara karşılık avcı uçaklarını göndermede çok önce davranabilmelerine olanak sağlıyor.

aircraft carrier radar wwii ile ilgili görsel sonucu

 

Yüzdük yüzdük kuyruğuna geldik. Şimdi size Filipinler Deniz Savaşı'nı anlatacağım. Bu savaş sevgili Shokaku'nun son savaşı ve sonunda denizin karanlık sularına gömülecek olsa bile o savaştığı süre zarfında kendisine verilen görevi en iyi şekilde yerine getiriyor, aynı zamanda da kardeşini yine korumayı başarıyor. Bu savaştan önce 1943 yılında Amiral Isoroku Yamamoto; Donanmadaki tek adam akıllı uçak gemisi taktisyeni, Amerikalılar tarafından uçağı düşürülüp öldürülünce, donanma başsız kalıyor ve Nagumo'dan sonra Amiral Ozawa'nın ellerinde doğru taktikler uygulanmaya çalışılsa da uzun süredir işleyen yanlışlar zinciri son meyvesini de veriyor. Hava ve yara savunma yetersizliği, ölen deneyimli pilotların yerlerinin doldurulamaması sonucu çok büyük bir kıyım yaşanıyor. Bu savaşta o kadar çok Japon uçağı düşürülüyor ki Amerikalılar bu savaşa "The Great Marianas Turkey Shoot" adını koyuyorlar (Turkey'den kasıt Hindi, bizimle alakası yok.) Yine tam anlamıyla bir Japon hezimeti. Isoroku'nun yokluğu hemen hissediliyor.

 

Battle_of_the_Philippine_Sea.jpg

Üstteki foto: Japon Filosu Amerikan Hava Saldırısı altında. Hepsinin kendi kafalarında takıldıklarını görebilirsiniz, bu sözde torpidolara karşı savunma avantajı sağlamak üzere kurgulanmış bir taktik olmasına rağmen tam tersi sonuçları oluyor. Sürüden ayrılanı kurt kapar misali birbirinden uzak gemiler teker teker Amerikan uçaklarına av oluyorlar.

 

USS Cavalla


Shokaku'ya 3 torpido isabet ettiren ve batmasına sebep olan gemi işte bu. Bizim Donanmamızda da hizmet etmiş olan Gato sınıfı denizaltılardan USS Cavalla SS-224 ve 533mmlik torpidosu. İki Amerikan denizaltısı Filipinler Denizi Savaşından sonra geri çekilmekte olan Japon kuvvetini tespit ediyor ve zaten hasar almış olan Shokaku'yu torpilliyor ve düşman hava saldırısı tarafından daha yeni dövüle dövüle bitap düşmüş Shokaku çıkan yangınlara ve su baskınlarına daha fazla dayanamayarak 1800 küsur kişilik mürettebatından 1263 kişiyle beraber denizin derinliklerindeki ebedi uykusuna yatıyor. Daha çıktığı ilk seferde böyle büyük bir başarıya sahip olan denizaltı şu anda Texas'ta Seawolf Parkı'nda müze gemi olarak sergileniyor. Bu sırada diğer denizaltı USS Ablecore da Taiho uçak gemisini torpilliyor ve o da Shokaku gibi zayıf yara savunma ekipleri yüzünden kaybediliyor. Küçük kardeş Zuikaku ablası sayesinde bugün de şanslı. Tek bir bomba isabeti almadan savaşı atlatıyor. Savaşın sonucunda Japonların iki filo tipi uçak gemisi, iki yakıt gemisi ve 550-600 arası uçak ve 2500'ü aşkın can kaybına karşılık, Amerikalıların 123 uçak ve 100 küsur can kaybı var.

Shokaku can çekişiyor, sonrası malum

80-G-17422


Bundan sonra bir de Leyte Körfezi Deniz Savaşı yaşanıyor, orada da kardeşi Zuikaku battığı için azıcık değinmek istiyorum. "Tarihin en büyük deniz savaşı" olarak kabul edilen bu muharebede 200,000'den fazla asker rol alıyor ve başka bir Japon hezimetiyle sonuçlanıyor. Aslında Zuikaku ve Ryujo üstlerine düşen görevi tam anlamıyla başarılı bir şekilde gerçekleştiriyorlar ama öbür tarafta inanılmaz bir olay yaşanıyor.

Kısaca anlatayım, plan şu: Zuikaku ve Ryujo Leyte Körfezinden doğuya açılacaklar ve Amiral Halsey'in uçak gemisi gruplarını ve eşlik eden zırhlılarını Samar Adasından uzaklaştıracaklar. Bu sırada körfezin kuzey ucundan haşmetli zırhlı Yamato ve refakatçileri girecekler (ama yanlarında hiç uçak gemisi yok!? ) ve bölgedeki çıkarma yapan Amerikan taşıma gemileri ve meşhur nakliye gemileri Liberty sınıfı gemileri gafil avlayacaklar, ardından taşıdıkları piyadeleri de karaya çıkartacaklardı. Gayet güzel bir plan, nasıl bir sıkıntı olabilir ki?   

Zuikaku alevler içerisinde

1280px-Zuikaku_Cape_Engano.jpg

Operasyonun ilk safhası başarıyla tamamlanıyor Halsey hırsına yenik düşüp bir zırhlı çarpışması yakalamak ümidiyle bütün gemilerini topluyor ve Samar'dan uzaklaşıyor. Geride 3 tane destroyer, 3 tane refakat destroyeri(Ana top yerine US topları taşıyor) ve 3 refakat uçak gemisi (28 uçak taşıyabiliyor, aynı zamanda aşırı yavaş) kalıyor. Aralarında Yamato'nun da bulunduğu  4 zırhlı, 6 ağır kruvazör, 2 hafif kruvazör ve 11 destroyer eşliğinde körfezden içeri giren grubun başında Amiral Kurita var. Körfezin girişinde Samar açıklarında da bu yukarıda yazdığım Taffy 3 grubu bekliyor. Senin elinde koskoca Yamato, bir milletin gururu, yanında kardeşin Musashi, kuzenlerin Nagato ve Kongo var ama 3 tane destroyer saldırınca korkup geri çekiliyorsun. Bu Kurita denen adamın bu savaştan sonra Japon kültürüne uygun olarak harakiri yapması gerekirdi ama 77 yılına kadar bu utanç verici mağlubiyetle yaşamayı kabul ediyor. Kendisine neden böyle bir karar verdiği sorulduğunda ise zaten kaybedilmiş bir savaşta daha fazla kan dökülmesini engellemek istedim diyor, yerseniz tabi. Bu sırada Leyte Körfezi açıklarında sen görevini yap diye ölen binlerce denizci ve batan gemiler bir adamın korkaklığı yüzünden gerçekten heba oluyor işte. Maalesef Zuikaku görevini başarmış olsa da bir komutanın inançsızlığı yüzünden binlerce denizcisiyle beraber bir hiç uğruna denizin derinliklerine gömülüyor.

Zuikaku'da sancak indirilirken son bir kez selamlanıyor ve gemi terk ediliyor

Lowering_the_flag_on_Zuikaku.jpg

 

 

Şimdi döndük kitimize. 1/700 ölçek çok ön yargı ile yaklaşılan bir ölçek. Özellikle yaygın bir pazarı olmasından dolayı ilk 1/700 gemi kitlerini Tamiya, Revell veya Italeri markasına ait firmalardan yapmış kişilerin bu ölçekten soğumaları işten bile değil. Kalıp ve itici izleri, silik detaylar ve çapaklar derken zaten bu bit kadar parçalarla uğraşırken adamı illallah ettiriyorlar. Bu kadar özensiz ve kalitesiz kitlerin fahiş fiyatlarda satıldığını görmek de ayrı bir acı veriyor insana. Benim şahsi görüşüm, yukarıda ismi geçen firmaların birkaç kiti hariç 700 ölçekte belli başlı üreticilerden şaşmamak lazım: Fujimi, Hasegawa(yeni kitleri) Flyhawk, IBG, Trumpeter ve Hobbyboss. İş maketçinin yeteneğine ve emeğine bağlı olsa da, diğer markalara ciddi miktarlarda para ödeyip detay setleri ekleseniz bile temeli çürük olduğu için hiçbir zaman aynı tadı vermeyecektir. Bunları sadece 1/700 ölçek için söylediğimi tekrar hatırlatırım, 350 ve 144 ölçekte tablo bambaşka. 

Tamiya'nın Kido Butai seti

top.jpg

 

Diğer firmaların kitlerine yeterince saydırdıktan sonra bu kiti anlatmaya başlayabilirim. Öncelikle hiç 1/700 ölçekli gemi yapmamış veya kötü kitlerle deneyimi olan birisinin bu ölçeğe aşık olmalarını sağlayacak detayları var geminin. Uçuş güvertesindeki tahta kaplama; güvertelerdeki kaydırmaz kaplamaları (Tamiya'nın 35 ölçekli 500 küsur liralık M1A2 Abrams kitine inatla ekleyemediği detay!); uçakların rüzgardan kayıp birbirlerine çarpmalarını veya denize düşmelerinin önünü kesmek için rüzgar duvarı; uçak asansörleri; uçaksavar silahlarının detaylarının ince ince işlenmesi ve sayısı; uçakların kanopilerinin, pervanelerinin, iniş takımlarının, bombalarının, torpidolarının ve de yakıt tanklarının ayrı ve içe detay parçalar şeklinde verilmeleri; gövdedeki lombozların delinmiş ve su akıtma çatılarının işlenmiş olması gibi detaylardan yığınla bulabileceğiniz bir kit kendisi. Dekaller bir tık kalın gibi görünmekle beraber Shokaku'nun uçaklarının beyaz dikey ID çizgisinin sette olmaması dışında gayet başarılı.

 

Ben gemiyi ikinci el olarak Türkiye'den aldım ve Ticonderoga'nın aksine bunu mağazalardan alma şansımız yok. Ya yurtdışından getirtmeniz gerekiyor ya da ikinci elde yakalamanız. Fiyat olarak Ticonderoga'dan %75 daha pahalı olmasına rağmen aslında Tico daha dolu bir kutu ve daha fazla içeriği aynı kalitede sunuyor. Tabi ki burada gözlerimiz yapımcılara dönüyor ve Çin sanayisinin mükemmel bir örneği olan yeni nesil Trumpeter kitlerinin uygun fiyatına karşılık ikonikleşmiş Japon kalitesinin tüketiciye mali vurumu şeklinde sonuç çıkarabiliriyoruz.

 

Kılavuz tek uzun bir parça olarak verilmiş

20200315_140857

 

Dekaller

20200315_144338

 

Gövde ve uçuş güvertesi

20200315_141153

 

Güverte detayları

20200315_141208 20200315_141239

 

Yukarıda bahsettiğim lombozlar ve çatı detayları

20200315_141228 20200315_141220

 

Asansörler, vinçler, antenler ve ıvır zıvır

20200315_142713

 

Asansör ve vinç detayları başarılı

20200315_142838 20200315_142823

 

Kaydırmaz yüzey detayları net bir şekilde görülüyor

20200315_142802

 

Baca detayları rezalet

20200315_142729

 

 

Güverte detayları ve uçaksavarlar

20200315_142329

 

25mm'lik Type 96 US topları Tarihin en kötü uçaksavar silahlarından biri

20200315_142355

 

127mm'lik Type 89 Çift Amaçlı Toplar (Hem hava hem de yüzey hedefleri için) Tarihin en kötü dual-purpose silahlarından biri

20200315_142401

 

20200315_142412

 

Menzil bulucular, sopalar, kürdanlar ve de bastonlar...

20200315_142444

 

Kaydırmaz yüzey, lomboz ve merdiven detayları...

20200315_142528

 

Uçaksavar bataryalarının yuvaları

20200315_142544

 

Teknecikler Japonların İkinci Dünya Savaşı'nda ne kadar vahşi bir millet olarak savaştığı bilinse de insan canına yine de değer veriyorlarmış ki, yığınla tekne de bu uçak gemisiyle beraber taşınmış.

 

20200315_142950

 

Bunların hepsinin isimleri de var ama şimdilik tek tek arayıp bulmaya üşendim

20200315_143107

 

Bunların da kaçış yerine çıkarma gemisi olduklarını tahmin ediyorum.

20200315_143056

 

Hafta sonları Boğaz manzarasını izlerken ailenizle deniz pikniği yaptığınız o nostaljik takalar

20200315_143026

 

 

Sıra geldi şeffaf parçalara. Burada hava grubu ve arama ışıklarını görüyoruz. Fark ettiğiniz üzere Ticonderoga'nın 30 uçaklık dev filosuna karşılık Shokaku'da 6 uçağımız var. Japonların neden kaybettiğine şaşırmamak lazım. Uçakların detayları Trumpeter'den bir tık daha iyi dersem yalan olmaz, özellikle kanopisini ayrı bir parça olarak verilmesi ve kokpit kısmının oyuk olması gerçekten iyi detaylar.

20200315_143206

 

Mitsubishi Type 0 A6M2b "Rei-sen /Zeke" x2

Döneminin en hızlı ve uzun menzilli avcı uçağı. Savaşın başlangıcında Amerikalıların elinde ne F6F ne de F4U olmadığı için Pasifik üzerinde rahatça at koşturabiliyorlardı. Hava üstünlüğü uçağı olarak ne kadar başarılı olsa da, CAP yani uçak gemisi grubunun hava savunmasında bekleyen görev grubu olarak oldukça başarısız olmuşlar ve Japon uçak gemilerinin kaybedilmesinde önemli bir faktör olmuşlardır.

20200315_143428 20200315_143418

 

Nakajima Type 97 B5M2 "Kate" x2

İkinci Dünya Savaşının en başarılı torpido taarruz uçağı olarak kabul edilir. Type 91 Torpidoları mükemmel bir detay olarak kite eklenmiş. Hem uçağın altına monteli olarak (ayrı parça) hem de küçük taşıma arabasında (üç adet var). Amerikan uçak gemileri USS Lexington ve Hornet'in batırılması ve USS Yorktown'un da ağır hasar alıp Japon denizaltıları tarafından batırılması B5N'lerin başarısıdır. 

20200315_143253 20200315_143230

 

Aichi Type 99 D3A1 "Val" x2

Uçuş performansı gayet iyi olmasına karşın hem sabit iniş takımları hem de kısıtlı taşıma kapasitesi yüzünden yeterince efektif olamamış olan bir pike bombardıman uçağı. Amerikalı muadili SBD Dauntless'lerin 1000 kglik bombalarına karşılık Val uçakları sadece 250 kiloluk bombalar taşıyabiliyorlardı. Buna rağmen yaraladıkları veya batmasına vesile oldukları gemiler dışında aralarında HMS Hermes'in de bulunduğu 16 geminin batırılma başarısı D3A'lere aittir. En çok gemi batıran Mihver Kuvveti uçağı olarak kabul edilir.

20200315_143346 20200315_143329

 

 

Sonuç:  Genel olarak kusursuza yakın bir kit. Tam olarak fiyat-performans kiti olmasa da çılgın detayları ve kalitesiyle verdiğiniz parayı sonuna kadar hak eden ve piyasada muadili bulunmayan bir kit. Özellikle uçak gemilerinin en romantik olduğu döneme ilginiz varsa bu aziz gemiyi gördüğünüz yerde kapmanızı öneririm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emeğine sağlık, ciddi hazırlık yapılan bir anlatım olmuş ilgiyle okudum.

 WW2 Japon gemileri hakkında çok bilgim yok ama nedense bana gemiler çok karmaşık ama işlevsel değilmiş gibi geliyordu, şimdi sen silahların rezaletliğini ve yenilgileri anlatınca tamam dedim. :) Gerçi bu, harekatı yöneten komutana da bağlı.

Geminin hızı çok ilginç, bu deplasmanda bir gemiyi 34 kts süratlere ulaştırmak övgüyü hakediyor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 saat önce, Kubilay Boraoğlu yazdı:

Emeğine sağlık, ciddi hazırlık yapılan bir anlatım olmuş ilgiyle okudum.

 WW2 Japon gemileri hakkında çok bilgim yok ama nedense bana gemiler çok karmaşık ama işlevsel değilmiş gibi geliyordu, şimdi sen silahların rezaletliğini ve yenilgileri anlatınca tamam dedim. :) Gerçi bu, harekatı yöneten komutana da bağlı.

Geminin hızı çok ilginç, bu deplasmanda bir gemiyi 34 kts süratlere ulaştırmak övgüyü hakediyor.

Aynen öyle, aslında savaşın başında teknolojik ve nicelik olarak Pasifikteki en iyi uçak gemisi filosuna, en tecrübeli pilotlara sahip olmalarına rağmen birkaç komutan ve tabi ki talih, olayların akışını bambaşka bir yönde şekillendirebiliyor.

34 knot hızı ilk duyduğumda baya şaşırdım, o dönemdeki çoğu kruvazörden hatta bazı destroyerleden daha hızlı, akıl alacak gibi değil...

Yazıyı beğenmene de sevindim, teşekkür ederim :)

2 dakika önce, Bulut Solmaz yazdı:

Ahmet, Emeğine sağlık. Çok iyi ve bilgilendirici bir makale ve inceleme olmuş. En son satırına kadar ilgiyle okudum. Teşekkürler.

Beğenmene sevindim Bulut abi, aslında kısa kompakt bir bilgi akışı vermek istiyordum ama bir baktım ki yazı almış başını gidiyor. Pasifik Deniz Savaşları benim yumuşak karnım galiba :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 saat önce, Fevzi önür yazdı:

İnceleme yazisi gercekten güzel ve bilgilendirici olmuş ayrica zaman ve emek harcadiginiz icin cok tesekkurler.

 

8 saat önce, Umut Can Aydın yazdı:

Güzel inceleme Ahmet, emeğine sağlık.

 

7 saat önce, Gökay Yalçın yazdı:

Emeklerine sağlık Ahmet.

 

 

4 saat önce, Muhteşem Fırtına Özçınar yazdı:

Baştan sona zevkle okudum emeğiniz için teşekkürler kit de harika görünüyor ama anlatım kitin önüne geçti benim için :)

 

Herkese çok teşekküler, açıkçası yazı uzun olacağı için çoğu kişinin okumadan sayfadan çıkacağını düşünüyordum, beğenmenize çok sevindim :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 dakika önce, Mehmet Küçük yazdı:

Harika bir tanıtım olmuş, elinize sağlık. 1/700 ayrı bir alan gerçekten. Kiti Türkiye de bulmak bir şans olmuş gerçekten, çok iyi görünüyor. 

Teşekkür ederim :) asıl hedefim Akagi'yi bulmaktı ama artık bununla devam edeceğiz. İlk aldığımda pek bilgim olmadan sadece Fujimi marka bir Japon uçak gemisi almıştım ama kendisi hakkında araştırma yaptıkça iyice kanım kaynadı.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Japonların uçak gemileri zaten çok ikonik . Kitte hakkini  vermis  hele bu ölçek icin çok çok tatminkar. Hadi yap ta gorelim şunu 😁. Hafta başında da tam midway filmini izlemistim bak  üzerine denk geldi. (Filmden çok umitliydim  ama ne yazıkki hakkını verememişler)

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 saat önce, Nurtekin Taşkurt yazdı:

 Japonların uçak gemileri zaten çok ikonik . Kitte hakkini  vermis  hele bu ölçek icin çok çok tatminkar. Hadi yap ta gorelim şunu 😁. Hafta başında da tam midway filmini izlemistim bak  üzerine denk geldi. (Filmden çok umitliydim  ama ne yazıkki hakkını verememişler)

Gerçekten çok güzel gemiler. Midway filminden bi gün önce Pearl Harbor'u (2001) izlemiştim ondan sonra izleyince iyice tırt geldi. Aslında baya kaynak ayırıldığı belli ama kadrodaki saçma sapan isimler, yapmacık diyalojlar, anlamsız sahne geçişleri sanki bir film değil de olayların kesit kesit anlatıldığı belgeselcik gibi olmuş. Aksiyon sahneleri, gemilerler, uçaklar, üniformalar ve ekipman detayları çok iyi ve aslına uygun, onları yazık etmişler. Bir de uzun zamandır Midway'le ilgili bir film çekilmemişti ve çok büyük bir hasılat yapma şansı vardı, hatta belki diğer savaşlar için de seyirci desteği alabilirdi, ama çöp ettiler işte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×