Jump to content
  • Sky
  • Blueberry
  • Slate
  • Blackcurrant
  • Watermelon
  • Strawberry
  • Orange
  • Banana
  • Apple
  • Emerald
  • Chocolate
  • Charcoal
levent onbeş

1/48 I T-33A TURAF I Academy I Levent Onbeş

Recommended Posts

TURAF serisine devam, 48 ölçek, severek çalıştım, renklerde istediğim gibi oldu.

48820767593_4d756c7880_z.jpgIMG_5716.jpg by Levent Onbeş, on Flickr

 

48821121871_87d4cf748b_z.jpgIMG_5718.jpg by Levent Onbeş, on Flickr

 

48821279222_3fb6619473_z.jpgIMG_5719.jpg by Levent Onbeş, on Flickr

 

48821279462_0a3d5d96ff_z.jpgIMG_5720.jpg by Levent Onbeş, on Flickr

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 saat önce, levent onbeş yazdı:

Bu örnek sizi tatmin eder mi?

bXNODQ.jpg

Tatmin olma amacım yok...

Bildiğim bir konu değil çünkü...

İyi bilenlerin yorumlayabileceğini söylediğimde öğrenme isteğimle bağlantı kurdum...Bilenler anlatırsa öğrenirim yani...

İlk defa bu renklerde bir T-33A gördüm...Numara bile sizin yaptığınızda farklı olduğuna göre epey var bu kamuflajda demekki...

Tekrar elinize sağlık...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aslında Türk Hava Kuvvetlerinde kullanılmış ve/veya emekli olmuş hava araçlarını yaparken önemli olanın marka ve modeli olmalı diye düşünüyorum.

ikinci sırada boya/kamuflaj gelmeli,

son olarak da rakam yazı ve işaretleri.

elbette tamamının doğru ve hatasız olması çok gerçekçi bir maket ortaya çıkarır ama zaman zaman da elde olmayan nedenlerle farklı tasarımlar çıkabiliyor.

bu T-33A da bulduğum kamuflajı yapmak istedim ama iki renk arası soft geçiş olamadı, “uhutac” ince kaçmış ben de 3. bir kontur renk geçtim, numaraları ise bu tip beyaz konturlu iri harf bulamadığım  için düz rakamlarla elde olan sayıyı girdim.

Yıllar içinde rakamlar, logolar, işaretler değişir ama uçak değişmez.

Bunlar bu uçağın Türk Hava Kuvvetlerinde kullanılmış olması gerçeğini değiştirir mi? sanmam.....

aynı şekilde sırada focke wulf fw-190 var, 7 yıl gibi servisde kalıp, sonra gömüldükleri öne sürülen uçak.

Bu uçakların internette ki siyah beyaz fotoğrafı bir elin parmaklarını geçmiyor ki onlarda son derece kötü, yapılmış bir kaç da maket var. ne renk belli ne de desen.

şimdi hangi rengi, deseni yapalım? Ben klasik alaman kamuflajı düşündüm, koyu German Grey üzeri açık grey panter lekeleme gibi. çünkü 7 yıl kısa bir süre, gelir gelmez o yoklukta boya işine girişeceklerini sanmam.

bakalım, ne olacak, sonuçta Türk Hava Kuvvetlerinin kullandığı uçak, gerisi teferruat bence...

iyi forumlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merhaba Levent bey,

Modele dair bir kaç eleştiri yapacağım kusura bakmazsanız. Öncelikle bu işin piri değilim. hatam varsa ustaları düzeltsin lütfen.

İlk olarak iniş takımlarından başlayayım. Arka iniş takımları ters olmuş.

kamuflajdaki renk geçişlerindeki siyah kontürü atmanız hata olmuş. İstediğiniz gibi olmadıysa olanı revize etmeliydiniz. Üstünden biraz daha geniş boyanabilirdi mesela.

nozze'a metalik bir renk daha iyi olurmuş. 

Kanopi önündeki antiglare alanda ve burundaki siyah alanda renk taşmaları var.

Yıkama ve iklimlendirme neyse de, Pinwash safhasını es geçmişsiniz ki bence üzerinde durulması gereken bir ayrıntı.

 

Rakam ve işaretlere gelirsek o konuda sizinle aynı fikirde değilim.

O rakam ve işaretlerin önemi büyük. Hangi filoda, hangi yılda, hangi pilotla uçmuş olduğunu gösteriyor. Kolay kolay değişen şeyler değildir. Uçağın tüm hayat hikayesini verir. Kamuflajı, Alman Luftwaffe’nin renkleri 9496’da uçtuğunu gösteriyor mesela. Numaralarına bakarak Ocak 1977'de Türkiye'ye satıldığını ve 1955 de emekli olduğunu öğrenebiliyoruz. Basitçe sizinde bulduğunuz gibi nette bulunan bilgiler bunlar. Modelci olarak bunu modelimize yansıtıyoruz.

Kanat altındaki silahlar bile, duruma göre önemli. Hava savunma filosunda uçan bir uçağa, yer hedefleri için olan mühimmat yada Envanterimizde olmayan bir silah takılmaz mesela.

Forslarının kare değil yuvarlak olması gereğinden hiç bahsetmiyorum bile. Gözden kaçabilecek bir ayrıntı.

Model dediğiniz mümkün olduğunca gerçeği yansıtmalı. Yoksa maket yada daha kötüsü oyuncak olur. Elimde o yazı decal yok deseniz,  istediğiniz gibi yapın derim de, önemsiz bir şeymiş gibi söyleyince kendi fikrimi belirtmek istedim.

Sonuçta Modeli model yapan bu ayrıntıların bütünüdür.

4 saat önce, levent onbeş yazdı:

aynı şekilde sırada focke wulf fw-190 var, 7 yıl gibi servisde kalıp, sonra gömüldükleri öne sürülen uçak.

Bu uçakların internette ki siyah beyaz fotoğrafı bir elin parmaklarını geçmiyor ki onlarda son derece kötü, yapılmış bir kaç da maket var. ne renk belli ne de desen.

şimdi hangi rengi, deseni yapalım? Ben klasik alaman kamuflajı düşündüm, koyu German Grey üzeri açık grey panter lekeleme gibi. çünkü 7 yıl kısa bir süre, gelir gelmez o yoklukta boya işine girişeceklerini sanmam.

Geç dönem Avrupa savaşmış yorgun uçakları hibe olarak gönderdiler. Desen ve renkler aşağı yukarı belli. 

zaten aynı resimleri sizde bulmuşsunuzdur.

a16d6f73ce028320024e33c94a1a92fd.jpg   

p1.jpg

 

089c521539507e5b04be6fcc3ea59813.jpg

Bunların biri değil hepsi o gömülen filoda yer almış. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merhaba Levent Bey,

Öncelikle elinize sağlık. Her biten model gibi, en iyi model, bitmiş modeldir.

Uzunca bir zamandan sonra yeniden hobiye başlamanız ve bitmiş modellerinizi bizimle paylaşmanız çok güzel. 

Geçtiğimiz günlerde, başka bir modeliniz ile ilgili de bazı yorumlarda bulunmuş ve bunun üzerine, hem public'te hem de dm'de sert tepkileriniz ile karşılaşmıştım.

Elinizde olmayan nedenler ile yaptığınız bazı değişiklikler var. Bu değişiklikler akabinde varıp yazdığınız sonuca istinaden bu mesajı yazmak istedim. Umarım bu yazımı, sizi yermek amacı ile yazmadığımı anlarsınız. Zira, bu kadar uzun bir yazı yazmak için emek verdiğimi ve zaman harcadığımı düşünürseniz, bunu sizi, daha ileriye götürmek için yazdığımı anlayacaksınız. Lütfen, önyargılarınız olmadan okuyunuz.

Hobimaket ve/veya benzeri platformlar, modelcilerin bir araya gelip, modellerini paylaşırken, eksik ve gediklerini görüp, okuyup, gelen yapıcı eleştirileri sonraki modellerinde uyarlayarak daha iyisine ulaşmak için varlar. Yoksa, bu tür yerler dışında, Sosyal Medya'da herkesin fotoğraf paylaşacağı platformlar var; buranın bir farkı olmalı.

"Temel Modelcilik Kuralları" denilen bir terim vardır. Bir model, bu kurallar çerçevesinde model olarak değerlendirir. İster ölçekli modelleme, ister "kafana göre" (whatif) modelleme olsun, temel kurallar bakidir ve maket, bu kurallar çerçevesinde yapılır.

Bir askeri uçak için mesela, şu maddeler geçerlidir.

Hava Araçları

1.1.Temel Yapım:

1.1.1.Çapak, kalıp izi, kalıptan kaynaklanan dolgu ve itici izleri, tescil işaretleri (Monogram ve bazı Revell kitlerde olduğu gibi) ve benzer kalıptan kaynaklanan hataların giderilmesi,
1.1.2.Gerçek hava aracında olmayan birleşim izlerinin yok edilmesi,
1.1.3.Hatalı kontör çizgilerinin düzeltilmesi (olması gereken ölçüden daha ince radom, hücum kenarı, yanlış çizgide ilerleyen kanatlar vb.),
1.1.4.Dolgu ve düzeltme esnasında kaybedilen detayların modelin genel detay seviyesiyle aynı noktaya getirilecek şekilde baştan yapılması,

1.2.Hizalama:

A.Kanatlar   ve   yatay   stabilizeler:  Uçaktan  kaynaklanan  özel  bir  durum  yoksa  önden bakıldığında simetrik açılarda olmalıdır,
B.Üst görünüm: Kanat ve stabilizeler uçağın merkez hattı baz alınarak iki tarafta da aynı hizada olmalıdır,
C.Çoklu dikey stabilizeler: Önden bakıldığında gövdeye simetrik açılarda, yandan bakıldığında ise aynı hizada yerleştirilmiş olmalıdır,
D.Hava girişleri ve motor çıkışları: Ön, arka, yan ve üstten bakıldığında doğru hizalanmış olmalıdır,
E.İniştakımları: Ön, arka, yan ve üstten bakıldığında iniş takım elemanları birbirleriyle ve gövde ile düzgün hizalanmış olmalıdır,
F.Mühimmat vs: Bütün mühimmatlar birbirleriyle ve hava aracı ile doğru hizalanmış olmalıdır.

1.3.Kanopi ve diğer saydam parçalar:

A.Saydam parçalarda yapıştırıcı ya da tesviyeden kaynaklanan yüzey problemleri olmamalıdır,
B.Güneşlik, Kanopi ve diğer saydam parçaların gövdeyle birleşim yerlerinde oluşabilecek boşluklar doldurulmalıdır,
C.Tüm  saydam  parçalar  çiziksiz  olmalı  ve  maskeden  kaynaklanan   boya   lekelerinden arındırılmış olmalıdır.

1.4.Detaylar:

1.4.1.Kit tarafından kalın verilmiş parçalar inceltilmeli veya değiştirilmelidir. Örneğin kanatların firar kenarları, mühimmatların Finleri, iniş takım kapakları, açık kapakların kenarları vb.
1.4.2.İniş takım yuvaları, hava alığı, egzoz çıkışı gibi açıklıkların  uygun şekilde modelin içi görünmeyecek şekilde kapatılmalıdır.
1.4.3.Namlular ve çeşitli hava kanalları detaylar delinip açılmalıdır.
1.4.4.Modele eklenen detayların ölçekli olmasına ya da ölçeğine çok yakın olarak imal edilmesine dikkat edilmelidir.
1.4.5.Modele takılan mühimmat türevi ekstra parçaların detay seviyesi olarak modelin genelini yakalaması  ve  yüklemenin  gerçek  uçakta  yapılan  yüklemelere  uygunluk  göstermesi gerekmektedir.
1.4.6.Kullanılan detay setlerinin (metal, photo etch, resin vb.) modele düzgün uygulanması, özellikle PE’lerin modelin yüzeyine uygun olarak şekillendirilmesi gerekmektedir.

1.5.Boyama ve Bitirme:

1.5.1.Modelin yüzeyi boyama aşamasından sonra yapım aşamasına dair izler taşımamalıdır (Örn. Yapıştırıcı, zımpara, parmak izi vb.).
1.5.2.Modelin bitimi düzgün olmalıdır. Baz alınan gerçek hava aracında bulunan düzensizlikler modele yansıtıldıysa belgelerle desteklenmelidir.

  • A.Boyada fırça izi, tüylenme, fırça kılı olmamalıdır,
  • B.Boyada  portakal  kabuğu  efekti,  çatlama  veya tozlanma  (kanat  kökleri,  dik  açılı bağlantılar vb. yerlerde) olmamalıdır,
  • C.Vernik tabakasının hatalı uygulamasından kaynaklanan parlaklık farkları olmamalıdır.

1.5.3.Boya  geçişlerinin  gerçeğe  uygun  olması,  maskelemedeki  hatalardan  kaynaklanan dumanlamalar  olmamalıdır. Boya geçişleri belgelere uygun olarak aşırı püskürtmeden kaynaklanan tükürmelere mahal vermeden ölçekli yapılmalıdır.
1.5.4.Saydam parçaların çerçeveleri keskin, net ve düzgün olmalıdır.
1.5.5.Atmosferik etkilerin yansıtılması (eskitme, yıpranma vb.) durumunda, ölçeğin göz önüne alınması, belgelenmiş gerçek hava aracının referans alınması (kullanıldığı bölge, şartlar vb.) ve bu efektlerin modelin genelinde bütünlüğünü muhafaza etmesi (fabrika çıkışı bir dış boyaya aşırı eskitilmiş bir pilot mahalli koymamak gibi). Modeli yapılan hava aracının özel bir durumu söz konusu ise bunun belgelerle desteklenmesi gerekmektedir.

1.6.Sulu/Kuru Çıkartma (Dekal) Uygulaması:

Dekaller ister sulu ister kuru olsun yüzeyde boyanmış gibi durmaları, hava kabarcıklarının yok edilmesi, yüzey çizgilerinin yedirilmesi ve mat yüzeyden kaynaklanan parlamaların olmaması gerekmektedir.

  • A.Yapıştırmalar düzgün hizalanmalıdır (eğer modeli yapılan hava aracının bu tip işaretlerde özel bir durumu söz konusu ise belgelenmesi, dolayısıyla modelcinin hata yapmadığının ve mevcut özel durumun birebir yansıtıldığının kanıtlanması gerekir).
  • B.Bazı hava araçlarında bu tip işaretlerde boyama yerine hazır çıkartmalar kullanılmaktadır. Gerçek çıkartmalarda uygulamadan kaynaklanan bir gariplik söz konusu ise ve bunlar modele yansıtılmış ise belgelendirilmelidir.

1.7.Renkler

Renkler:Boyaların renkleri, aynı firmaya ait olsa bile aynı şekilde üretilmelerine rağmen seriden seriye  ton  farklılıklarına  sahip  olabilmektedirler.  Değişik  kullanım  mecraları  boyayı  değişik şekillerde etkilemektedir. Bütün boyalar gerek atmosferik şartlardan gerekse de güneş ışığından dolayı ton kaybına uğramaktadır. Bunun yanı sıra baktığınız mesafe de boyanın tonunu algılamanızı etkilemektedir. Kötü uygulama ve bakım gerçek hava araçlarında renk konusunda problemlere sebebiyet vermektedir. Bu nedenle büyük hatalar (Red Arrows uçağını yeşile boyamak vb.) haricinde kabul edilebilir ton farkları, modelin gerçeğe uygunluğunu etkilemez. Buna rağmen modelde eğer olması gereken renge oranla ciddi ton farkı gibi hususlar varsa belgelendirilmelidir.


Sizin söylediğiniz bir kaç şeyi anımsatmak istiyorum;

Aslında Türk Hava Kuvvetlerinde kullanılmış ve/veya emekli olmuş hava araçlarını yaparken önemli olanın marka ve modeli olmalı diye düşünüyorum.
Siz, ölçekli modelleme yapıyorsunuz. Dolayısı ile, yukarıdaki tüm gereken kurallara uymanız lazım. Kafanıza göre bir uçak değil, TUSAF'ta uçmuş bir uçağı modelliyorsunuz. Hal böyle iken, bu modelleme, yukarıdaki tüm kurallar çerçevesinde olmak durumundadır.

ikinci sırada boya/kamuflaj gelmeli, son olarak da rakam yazı ve işaretleri.
Üst maddede yazdığım durum aynen geçerlidir.

elbette tamamının doğru ve hatasız olması çok gerçekçi bir maket ortaya çıkarır ama zaman zaman da elde olmayan nedenlerle farklı tasarımlar çıkabiliyor. bu T-33A da bulduğum kamuflajı yapmak istedim ama iki renk arası soft geçiş olamadı, “uhutac” ince kaçmış ben de 3. bir kontur renk geçtim, numaraları ise bu tip beyaz konturlu iri harf bulamadığım  için düz rakamlarla elde olan sayıyı girdim.
O zaman zaten, bu bir TUSAF uçağı olmuyor gibi bir durum söz konusu. Yani sizin ilk cümlenizdeki "önemli olan marka ve model" ise, evet; bu bir Lockheed T-33'dür diyebiliriz. Modeli de Whatif olarak değerlendirmek gerekir.

Yıllar içinde rakamlar, logolar, işaretler değişir ama uçak değişmez. Bunlar bu uçağın Türk Hava Kuvvetlerinde kullanılmış olması gerçeğini değiştirir mi? sanmam...
Rakamlar değişmez. Bu kısım çok net.
Ama dediğinizi genel olarak değerlendirmek gerekirse; o zaman, herhangi bir Land Rover'a da Kara Kuvvetleri plakası takarak maketini yapsak, nasıl olsa Türk Kara Kuvvetleri'nde kullanılmış gerçeği değişmiyor diyebilir miyiz? Hatta, yolda gördüğümüz bir çok MAN veya Renault kamyon veya iki kasa önceki Grand Cherokee için de bunu söyleyebiliriz. Bu araçlara sahip olan birileri, araçlarını ordu paternine göre kaplasalar, bu bir ordu aracı olur mu? Sanmam...

aynı şekilde sırada focke wulf fw-190 var, 7 yıl gibi servisde kalıp, sonra gömüldükleri öne sürülen uçak. Bu uçakların internette ki siyah beyaz fotoğrafı bir elin parmaklarını geçmiyor ki onlarda son derece kötü, yapılmış bir kaç da maket var. ne renk belli ne de desen. şimdi hangi rengi, deseni yapalım? Ben klasik alaman kamuflajı düşündüm, koyu German Grey üzeri açık grey panter lekeleme gibi. çünkü 7 yıl kısa bir süre, gelir gelmez o yoklukta boya işine girişeceklerini sanmam.
Türkiye'ye verilen ve Kayseri'ye gömüldüğü iddia edilen uçaklar ile ilgili, kayıt altına alınmış ve bununla alakalı olarak da paterni belirtilmiş renkler ve görünüm bilgisi elimizde mevcut. Aşağıdaki siyah beyaz fotoğrafa göre, dönemin benzeri renkleri ile günümüzde bu uçağın rengi hakkında fikir sahibi olunabiliyor.

FW-109 Turkish ile ilgili görsel sonucu

Bugün, radyoteleskoplar, bir görüntü elde ediyorlar ve sonra, ışık tayfının kırılımlarına göre, illüstratörler bu kırılımların karşılıklarına göre renklendirme yapıyorlar. Aşağıdaki örnekte olduğu gibi...

space photos before editing ile ilgili görsel sonucu

bakalım, ne olacak, sonuçta Türk Hava Kuvvetlerinin kullandığı uçak, gerisi teferruat bence...
Size göre teferruat olan bir şey, Temel Modelcilik Kuralları'na göre, teferruattan öte, gereklilik olarak değerlendirilmektedir.

Sonuç olarak, bu ve benzeri yazıların tamamı, aslında, yapıcı olan eleştiriler. Ancak, sizin bunu her seferinde modelciliğinize karşı bir şeymiş gibi görmeniz, durumu eleştiri olarak değerlendirmemenizi sağlıyor. Amacımız bir şeyleri öğrenmek ve kendimizi sürekli geliştirmek.

Sizi kızdırmak için değil, sadece söylediğiniz şeylerin ötesinde de bir şeyler olduğunu belirtmek için yazdım.

Ama derseniz ki, benim paylaşımlarımın altına yazma; onu da yapabilirim tabii ki.

Saygılarımla,

Share this post


Link to post
Share on other sites

kerem kardeş, sizinle tartışmaya girmeyeceğim,

sadece şu fotoya bakın, yazdığınız eleştirilerden çoğunun gerçek olduğunu göreceksiniz.

kare işaret, numara, renklerin olmadığı, vs...

hatta genel bildiğiniz t-33a dan farklı olduğunuda...

t33-01.jpg

fw190 için ise bir yardımınız gerekli, fotodaki fw190 nın ışık tayfına göre hesaplanmış renklerini hesaplatıp, yazarmısınız?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 dakika önce, levent onbeş yazdı:

kerem kardeş, sizinle tartışmaya girmeyeceğim,

sadece şu fotoya bakın, yazdığınız eleştirilerden çoğunun gerçek olduğunu göreceksiniz.

kare işaret, numara, renklerin olmadığı, vs...

hatta genel bildiğiniz t-33a dan farklı olduğunuda...

t33-01.jpg

fw190 için ise bir yardımınız gerekli, fotodaki fw190 nın ışık tayfına göre hesaplanmış renklerini hesaplatıp, yazarmısınız?

 

Öncelikle kardeşiniz değilim Levent Bey. Ama arkadaşınız olabilir-d-im.

Tüm yazdıklarıma, saçma bir fotoğrafla dönüp de "bak ben haklıyım" demek kadar mesnetsiz bir ifadeyi, yazan kişi olarak siz kabul ediyor musunuz? Gerçekten enteresan ve trajik.

İstediğiniz şu mudur?

"Levent Bey; çok güzel olmuş. Elinize sağlık. Bayıldım!"

Beklentiniz bu ise, üzgünüm; söyleyemem.

Modelleriniz kötü. İşçiliğiniz iyi değil. Temel kuralların bir çoğunu görmezden geliyorsunuz. Size bu konuda bilgi verince de "benim söylediğim doğrudur"dan ileri geçemiyorsunuz. Modelciliğin temel kuralı SABIR'dır. Sabretmeden, dinlemeden, öğrenmeden yaptığınız şey, ancak "plastik yapıştırıp boyamaktan" öteye gitmiyor. Yardım etmek için hiç bir eleştiriye izin vermiyorsunuz. O zaman ne istiyorsunuz? 

Yaşınızın altmış olduğunu düşünerek, FW-190 ile ilgili ukalaca cümlenizi de okumamış sayıyorum. Zira, 15 yaş büyüğümsünüz ve bu kadar saçma, aymaz ve mesnetsiz bir cümleye yanıt vermek istemiyorum.

Ben, bu yapıcı eleştiriler için size, hiç tanımadığım Levent Onbeş'e, bir saatimi harcamışım; muhatap kişi olarak siz gelip saçma sapan bir cümle yazıyorsunuz. Yazdığımı ve yazdığınızı dışarıdan okuduğunuzda üçüncü bir şahsın, sizin hakkınızdaki düşüncelerini de tahmin edersiniz umarım. Gerçekten ayıp... 

Dediğim gibi, size emek verdim; hamurunuz var ki vermek istedim. 

Kabahat bendeymiş Levent Bey.

Bundan sonraki modelcilik hayatınızda size başarılar dilerim. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merhaba Levent bey.

Kerem bey diye yazmışsınız ama sanırım beni de kastediyoruz.

Yaptığınız uçak için konuşursak Forsu yuvarlak.

134863825.2ABJdA7Z.T33A0454Eskisehir.jpg

Sizin yaptığınız uçak bu yukarıdaki. Bu referansa dayanarak eleştiride bulundum.

Tamam gözden kaçabilecek bir ayrıntı. Haklısınız.

Ben de bu işin acemisiyim. Hata yapıyorum ve öğreniyorum.  Bu hataları yapılan uyarılar sonrasında elimden geldiğince düzeltmeye çalışıyorum. 

Fakat sizin biraz sert bir mizacınız var. Size bir şey yazma konusunda tereddütler yaşıyorum hatta genelde yazmamaya çalışıyorum. 

 

Bunun dışında halen model yapmanın temel prensipleri konusunda eksiklikleriniz var. Yıkama, doğru montaj gibi.

En basitinden, başta dediğim gibi arka iniş takımları ters.... Nozze da kamuflaj renginde.

Bir konuda fikir belirttiğimizde yanlışınızı ısrarla koruyorsunuz. Pervane tam oturmamış  önde duruyor deniliyor, yapım aşamasında burun hatalı demiştim zaten diyorsunuz. Düzeltmeniz lazım. Bir dk lık iş. 

Lütfen sizi eleştirenleri terslemeyin.

Kerem beyin Işık tayfları aslında renklerin çözülebileceğine, büyük bir gizem olmadığına dair biraz UÇ bir örnek olmuş. Bunlar birer gizem değil. Çözümü var demek istemiş. Kaldı ki  renkli örneğini ben zaten verdim. 

Bu adresten

https://epdf.pub/luftwaffe-camouflage-and-markings-1933-45.html

1933-1945 yılı arası Lutwaffe nin genel olarak kamuflaj renk ve işaretlerini bulabilirsiniz.

(https://epdf.pub/search/fw-190)

Türklere hibe edilen geç dönem uçakların renkleri de bu durumda belli. 

Kendi arşivimden. Daha önce bir kaynaktan bulmuştum

https://yadi.sk/i/RmkDq6FJGZ7VeA

 

Ekeleme: https://yadi.sk/i/2maSh19HqLMl8A

 

Not: Kerem beyle aynı anda göndermişim. Ben yazmaya başladığımda kerem beyin mesajı yoktu. Susup geçmek için çok çabaladım ama olmadı benim hatam. Sizi mümkün olduğunca kırmadan bir şeyler söylemek istedim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bir saat önce, levent onbeş yazdı:

kerem kardeş, sizinle tartışmaya girmeyeceğim,

sadece şu fotoya bakın, yazdığınız eleştirilerden çoğunun gerçek olduğunu göreceksiniz.

kare işaret, numara, renklerin olmadığı, vs...

hatta genel bildiğiniz t-33a dan farklı olduğunuda...

t33-01.jpg

fw190 için ise bir yardımınız gerekli, fotodaki fw190 nın ışık tayfına göre hesaplanmış renklerini hesaplatıp, yazarmısınız?

 

Levent bey,

Bu uçaklar açık alanda bırakıldığından dolayı ve artık THKK'nın elinde orijinal boya renkleri olmadığından, gövdenin daha çok yıpranmaması adına böyle bir çalışma yapıyorlar. Doğru mu ? elbette hayır doğru değil, fakat bizim müze anlayışımız biraz daha farklı olduğu için bu gibi durumlar ortaya çıkıyor. ( Kapalı alanda durmadıklarından dolayı )

Örnek olarak Eskişehir açık hava müzesinde sergilenen RF-84F Thunderflash tipi uçağımız Sayın Hüseyin Balta'nın girişimleri neticesinde orijinal görüntüsüne geri döndürülmüştür.  Fakat çok zahmetli, emek ve maddi imkan gerektiren bir iştir. 

Yapılan eleştirilerin tamamına katılmakla beraber size başımdan geçen bir olayı anlatıp noktalamak istiyorum. 

Son olarak Ankara IPMS yarışmasında yapmış olduğum uçağın hucum kenarlarında ve gövde üstünde siyah boyalı yerleri vardı, bunların mat olması gerekirken ben parlak bırakmıştım ve mantık hatası olduğundan dolayı derece alamamıştım. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arkadaşlar neyi tartışıyorsunuz ? Levent bey ne yazık ki katkı katacak eleştiriyi kabul etmiyor, zorlamayın lütfen.

Kendisi yanlışı bir şekilde doğruya getiriyor ise bizim ekleyecek bir şeyimiz olamaz,kendi emeğini, parasını ve zamanını kullanıyor ortaya çıkardıkları kendince yeterli ise ve bu konuda katkısı olacaklara kapalı ise tartışmanın bir anlamı yok, ellerinize sağlık çok güzel olmuş.

Share this post


Link to post
Share on other sites

şimdi kısa bir yazıyla son durum tespitini yapayım, sonrasında bir daha yazmayacağım.

Forumda tespit edilen hatalar ve yanlışlar yazılırken çoğunlukla hemen klavyeye sarılıp yazmak, bilgi eksikliği nedeniyle gerginliğe yol açıyor.

Şöyle ki;

T-33A nın sky mavi kahverengi rengi için “renk konusunu bilenler yorum yapar” demek haklı bir eleştiri değildir, eğer bunu yanlış olarak nitelendiriyorsanız,  tek yapılacak “google” da arama yapmak ve çıkan görsellerde bu rengi görünce susmaktır.

M21 Mortar Motor zırhlının kasa yanlarında ki anti tank mayınları , palet tekeri sanarak eleştirmek yerine, yine google amcaya gidip, araç hakkında bilgi almak ve bunların teker olmadığını öğrenince yazmamaktır.

Yine M21 in çekme halatının ucunda ki zincirin, kısa bir araştırma ile kutudan çıktığını görünce “overscale” diye eleştirmemektir

en üzücü olanın ise, rus kamyon ile ulusal yarışmada 2. lik alan arkadaşın, bu makette ki tekerlek kalıp izini es geçerek, benim tekerleğimde ki izi eleştirmesi, benim de nazikçe özel mesaj ile bunu yazdığımda, “ben ikinci oldum” anlamında cevap vermesidir.

Daha örnekleri uzatmak mümkün, ama diyeceğim şu ki;

tespitler eleştiriler amacını aşıp, genel “Türk Muhalefetine” dönünce insan geriliyor ve üzülüyor, haliyle de istenmeyen savunma mekanizması ortaya çıkıyor. O maket ile ilgili düzeltme tamirat hevesi kalmıyor. Bu nedenle de o maketler hatalı olarak bir köşede duruyor.

Bu nedenle,  artık makete başladığımda, ilerde o maketi yapacak arkadaşlara bilgi amaçlı kutu ve malzeme bilgisi dışında bir şey yazmayacağım. Bittiğinde ise, bir foto eşliğinde bitiş haberi dışında bilgi yazmayacağım. Ayrıca bugüne kadar da kimseye bir tespit yapmadığım gibi yapmamaya devam edeceğim.

Çünkü, ben bir yarışa girmek istemiyorum, kimseyle yarışmıyorum, sadece hoşça vakit geçirmekten başka bir amacı olmayan “yaşlı!” bir adamım.

 

İyi forumlar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Demin, itham ettiğiniz,

"en üzücü olanın ise, rus kamyon ile ulusal yarışmada 2. lik alan arkadaşın, bu makette ki tekerlek kalıp izini es geçerek, benim tekerleğimde ki izi eleştirmesi, benim de nazikçe özel mesaj ile bunu yazdığımda, “ben ikinci oldum” anlamında cevap vermesidir."

Bana yazdığınız DM aşağıdadır. "İkinci oldum" tabiri, sizin "ödül aldığın" şeklinde başlayan bir cümleye yanıttır. Kanıtı ve ispatı olacak bir şey varken, böyle seviyesizce ithamlar, gerçekten ucuz oluyor. Ayrıca, mesajınızda kaile almamıştım ama, rencide etmemek falan da demiştiniz; merak etmeyiniz; bu yaşıma kadar rencide olacak bir şeyi, isteyerek yapmadım.

On 9/18/2019 at 17:22, levent onbeş yazdı:

Sevgili dostum,

M21 ile yazdıklarından alınmış değilim, sadece fazla ince eleştirilere üzüldüm.

Aslında konuya yazacaktım ama seni rencide etmemek adına özelden yazıyorum.

mesela tekerdeki kalıp izi konusu gibi...

ödül aldığın Truck da sağdakinde bile görülüyor ki, bence ne hata, ne de falso.

40993038754_136be0ebde_z_d.jpg

 

bu kadar ince eleştiriye gerek yok diye düşünmüştüm.

iyi forumlar

Buna karşı verdiğim yanıt;

On 9/19/2019 at 09:19, Kerem Erkmen yazdı:

Levent Bey Merhaba,

Benim ince eleştirim, sizi rencide etmek maksatlı değildi. Bunun için de sizden özür diledim yanlış anlaşma olmaması için.

Her modelde, bir adım daha ileri gitmek için, birbirimize destek olmak maksatlıdır yazdıklarımız. Şevkimizi kırmak değil, sonucun daha güzel olmasıdır amacımız.

Kamyon tekerindeki iz, çok belli belirsiz bir iz. Bu kamyon, Ölçekli Dünyalar yarışmasında, dalında ikincilik ödülü alan bir model idi. 

Genel modelcilik kuralları çerçevesinde, juri tarafından değerlendirilirken özellikle bakılan bir kriter olmasına karşın, o çok ince ve sadece bir noktada olan bir hafif iz, değerlendirmeden geçti ki ödüle layık görüldü. Bunu da savunma maksatlı yazmıyorum.

Kaldı ki, iki sene önce yaptığım bir modeldi ve ben o modeli yaparken, 7-8 aylık bir modelci idim. Şu an yaptıklarım, bu durumda hiç değil.

Tekrar ediyorum, Levent Bey, amacım yapıcı olmaktı; yıkıcı değil. Ama sizi üzmemek adına; bundan sonra, modelleriniz ile ilgili "çok güzel olmuş" haricinde bir şey yazmam.

Saygılarımla,

Kerem Erkmen

Ayrıca, ithamlarınıza da bakalım...

"M21 Mortar Motor zırhlının kasa yanlarında ki anti tank mayınları , palet tekeri sanarak eleştirmek yerine, yine google amcaya gidip, araç hakkında bilgi almak ve bunların teker olmadığını öğrenince yazmamaktır."

Bu konuda yine ne demişim?

"Sanıyorum kasa yanlarında yol tekerleri var. Onların üzeri kauçuk olur. Siz, tamamını düz boyayıp geçmişsiniz."

Bakınız, "sanıyorum" demişim ve siz de bana yanıt vermişsiniz;

"Yine M21 in çekme halatının ucunda ki zincirin, kısa bir araştırma ile kutudan çıktığını görünce “overscale” diye eleştirmemektir."

Size yazarken, gidip de kutuyu mu araştıracağım? Şaka yapıyor olmalısınız.

Bakın siz,

"- zincir kutudan çıkan, orantısızsa yapacak bir şey yok, hiç m21 zincirini gerçekte görmedim.
- kasa yanlarında ki teker değil, onlar anti tank mayın. :)"


bunu demişsiniz ben de bir sonraki mesajımda size,

"Zincir enteresan olmuş. Dediğiniz gibi; paketten çıkmış ise bir şey diyemem elbette."

demişim... Yani, beni aydınlatmışsınız ve size, bu cümlenize karşı pozitif yaklaşmışım.

Ben, iletişimde bir kabalık görmüyorum. Ama sizden de benzeri bir yaklaşımı hiç göremedim. Sizin yazdığınız hiç bir şeye yanıt vermek istemesem de ithamlarınız savunma ihtiyacı doğurduğu için yanıt veriyorum. Yoksa, dünkü yaklaşımınızdan sonra, size bir şey yazmamaya karar vermiştim.

Hiç bir eleştirim, Türk tipi muhalefet olmadığı gibi, her "kritik geçtiğim" konuda, yanlış anlaşılmaya mahal vermemek adına, özür de diledim. Dolayısı ile bu durumda da yanılıyorsunuz ne yazık ki...

Bir de bilgi eksikliği falan demişsiniz. Sizin modelinizi değerlendirirken, gidip de araştırma yapmak için neden zaman kaybedeyim? Zaten ne desek, ne yazsak hemen bir cevap yapıştırıyorsunuz. Pardon da, siz neden o zaman modellerinizi paylaşıyorsunuz? "Çok güzel olmuş" yazanları okuyarak, egonuzu yükseltmek mi? 

Kaldı ki, bu konu T-33 uçağınız ile ilgili. Siz, geçmiş defterleri açıp, M21'den bahsediyorsunuz. Size, böylesine bir kuyruk acısı yaşatmak istemezdim; haydi bunun için bir kere daha özür dileyeyim. Nereden bilebilirdim ki, her şeyinize "çok güzel" haricinde bir şey yazmamam gerektiğini...

Son olarak, "yaşlı bir adamım" şeklinde, sürekli yaşınızdan dem vuruyorsunuz. Merak etmeyin; modelcilik aslen emekli hobisi olarak bilinir.

Söz gelimi Ferhan Aksüt ağabeyimiz vardır. 68 yaşında ve halen hız kesmeden maket yapmaktadır. Turhan Koygun ağabeyimiz vardır; 73 yaşında ve aynı şekilde modelciliği sürdürür. Onların yanında, altmışlarında veya ellilerinde olup da modelciliğe devam eden İzzet Çelikoba, Can Girgin, Hakan Eryılmaz, Tanzer Mustafa Kırar, Selman Yarar, Hüsnü Obakan, Mümtaz Yıldız, Mehmet Tali Atalay ve Celaleddin Aydoğan gibi sayamayacağım kadar çok modelci ağabeyimiz/ustamız var. Kaldı ki, şu paylaşımınızın altına yazan kişiler bile kırklarının ortalarındayız. 

Bu mesaj, siz devam etmediğiniz sürece, size yazacağım son yanıttır. Devam ettiğiniz sürece, devam edeceğimden şüpheniz olmasın. Çünkü, maksadımı aşacak bir şey yapmadığım için, savunma hakkımı da kendimde beis görüyorum. Ama bu konuda hiç bir şey demezseniz, ben de bir şey yazmam. Zira, savunmanızı gerektirecek bir şey de yazmadım bu mesajımda da. Zaten Gökay, bu theread'daki post'unda durumu çok güzel özetlemiş. Fazlasına gerek yok.

Hayatınızda başarılar dilerim.

İyi modeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 saat önce, levent onbeş yazdı:

 

T-33A nın sky mavi kahverengi rengi için “renk konusunu bilenler yorum yapar” demek haklı bir eleştiri değildir, eğer bunu yanlış olarak nitelendiriyorsanız,  tek yapılacak “google” da arama yapmak ve çıkan görsellerde bu rengi görünce susmaktır.

 

Çok şey yazarım ama kısa kesiyorum zira davranışınız gerçekten tuhaf...

40 seneye yakındır model işiyle "gerçekten amatör" olarak uğraşırım ve henüz bilmediğim bir konuda eleştiri yapmadım...Bu özel hayatımda da böyledir...

Gerçektende yaptığınız uçağın rengini hiç görmedim şimdiye kadar ve bilenler anlatır biz de öğreniriz şeklinde yazdım...

Bu bir eleştiri bile değil...

Okuduğunuzu anladığınızdan emin değilim ama Türkçe yazdım umarım anlamışsınızdır...

Bundan sonra yapacağınız modellerde en alta "neler yapmamız gerekiyor" maddeler halinde yazarsanız öyle yaparız...

Kolay gelsin...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hasbelkader Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nın jet tarihçesine , teknik detaylar haricinde , kamuflaj , uçak tipi , renkler , kullanılan üsler vb. konularda az da olsa hakim olduğumu düşünüyorum....Sizin yapmış olduğunuz uçak gerçekle uzaktan yakından ilişkisi olmayan renkler , forslar ve numaralarla bitmiş..Yaptığınız t-33 1. AJÜ irtibat kıta komutanlığında kullanılmış olan bir t-33 ..Almanya'dan hibe olarak koyu yeşil , koyu gri kamuflaj renkleri ile gelmiş..Ayrıca referans fotoğrafında görüldüğü üzere yuvarlak fors dönemine ait , yani 1972 sonrası ama siz kare forsla bitirmişsiniz.Üstüne burun kısmında üs ve kuyruk numarasının son 3 rakamından oluşan numara grubu da 1980'den sonra kullanılmaya başlandı ki sizin kullandığınız siyah numaralar bu dönemde kullanılmadı..80 öncesi uçan uçaklarda siyah renk numaralar mevcuttur ama 80 sonrası beyaz konturlu siyah rakamlar kullanıldı.Ki kamuflaj renkleri de bana göre yanlış olmuş..Mavi-kahverengi-siyah renk bu uçakta mevcut değil.Koyu gri-koyu yeşil olacak rengi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×