Jump to content
  • Sky
  • Blueberry
  • Slate
  • Blackcurrant
  • Watermelon
  • Strawberry
  • Orange
  • Banana
  • Apple
  • Emerald
  • Chocolate
  • Charcoal
             
Berk Can.

Fengda A189 hava kaçırma problemi?

Recommended Posts

Merhabalar,

Bende aşağıdaki resimdeki Fengda A189 hobi kompresörü var. Taşındığım için güzelce kolileyip, 3 ay kadar kutusundan çıkarıp kullanmadım.

Bugün artık malzemeleri çıkartmaya başladım, yalnız kompresörü çalıştırdığımda daha önce farketmediğim bir sesin ve havanın aşağıdaki delikten usulca çıktığını farkettim. Kompresör çalışırken o delikten hava çıkmıyor, durduğunda ise çıkmaya başlıyor.

 

Bu normal bir durum mu? Eğer elinizde bu model varsa, benim için denerseniz veya daha önce kullandıysanız yorumlarınızı bekliyorum.

Çözüm önerilerinizi ivedi şekilde bekliyorum.oZL6Z9_zpsfvy2lfwq.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Şimdi, Ferhat Karadeniz yazdı:

tek seferlik bir fıslama şeklinde çıkıyorsa normal ama sürekli ise sorun vardır...

Kompresör durduğunda sürekli çıkıyor... Nerden bulacağım ben bunun yedek parçasını şimdi :(

51 numaraları selenoid vana... Ya mili hava kaçırıyor, yada manyetik kafa tam çekmiyor... Durduk yere nasıl bozulur hayret birşey...

airbrush-fengda-AS189-spare-parts.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Şimdi dünkü uzun araştırmalarım sonucu, problemin kaynağı hakkında 2 yerden şüphelenmiştim. Tabi kompresörün çalışma prensibini yani akış diyagramı bilmediğim için, öncelikle öğrenmem gerekti.

Neden mi, yanlış parçayı alırsam, maliyetli olacaktı.

 

Öncelikle bu tip kompresörün çalışma prensibi şu şekildedir. Kısaca ve çok basit anlatacağım, sorularınız varsa sorabilirsiniz:

  • Enerji düğmesine basıldığında, elektrikle indükte olan solenoid vanası kapanır,  motor çalışır ve piston hareket eder, havayı T apartına doğru gönderir.
  • Basınç Switchi,  set edilmiş basınçı (3-4 bar) algılayana kadar off konumdadır.
  • T aparatına giren hava solenoid tarafı kapalı olduğu için check valve dediğimiz tek yönlü hava geçiren vanamızdan kompresör tankına dolar.
  • Basınç sensörü trip noktasına geldiğinde (3-4 bar) kuru kontak alır ve motora dur, solenoidi aç komutu verir.
  • Basınç düştüğünde bu çevrim devam eder.

Peki sistemdeki solenoid ne işe yarar?

Bu solenoidli vana, kompresör belli bir basınça ulaşıp durduğunda, check valve ile kompresör hava yolunda sıkışan havayı atmaya yarar. Bu hava atılmazsa, piston tekrar harekete başladığında sıkışan hava yüzünden zorlanmaya başlayacak ve böylece motor fazla ısınıp, akım çekerek, ömrü azalacaktır.

 

Şimdi sorun nerde diyeceksiniz. Hava ne kadar solenoid'ten çıksada, Havanın ilk ve son tutulması gereken bariyer check valve (valf) dediğimiz tek yönlü vanadır. Bu vana bir yönden akışa izin verirken, diğer yönden gelen akışı engeller.  Bu vananın kaçırması sonucu, kompresör tankındaki basınçlı hava geri dönerek, kaçak yapmaktadır. Yani Check valf kaçırmaktadır.

Türkiye'de 25-65tl arası, yurtdışında 5-6 euro arası bir fiyatı bulunmaktadır.

Halk arasında 2 adet kurbağacık dediğimiz anahtar takımı ve WD40 pas sökücü ile bu parçalar çıkartılıp, değiştirilebilir.

Not: Kompresörü açtığımda, oksitlenme ve toz gördüm, demek ki yıldan yıla mekanik tarafların bakımını yapmak gerekiyor. Bence elektrik motoru da basınçlı hava ile temizlenmeli. Çünkü tozdan dolayı ısınma motor ömrünü azaltır. Ki benimki kısa sürede ısınıyor.

 

Peki herhangi bir  hava kaçağı tamir etmeden kullansak ne olur?

Hava kaçağının boyutuna göre, yeterli basınçı tutmak için sık aralıklarla veya sürekli çalışır. Sık çalışma motoru ısıtır, ve ömrünü azaltır. Sık çalışma için dizayn edilmemiş ve termal rölesi olmayan bu tip kompresörler yangına bile sebebiyet verebilir.

 

Size yabancı siteden kaynaklarda veriyorum: (Kompresörcü Amca)

http://www.about-air-compressors.com/valves.html

http://www.about-air-compressors.com/tank-check-valve.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sık kullanmıyor olmama rağmen aynı sorun bende de var. Hatta foto bana ait. :) Bu konuyla ilgili araştırma yaptığımda sorun, selenoid valf te gibi görünüyor. Aldığım yere mesaj atmıştım, yoğunluktan tekrar iletişime geçip çözüm aramaya fırsat bulamadım. Sonra modele yine ara verince öylece kaldı. Tahminimce Çin malı olduğundan çok kaliteli cihazlar değiller. Zaten 30-40 dk kadar bir boyama seansından sonra piston el değilmeyecek kadar ısınıyor. Haliyle ara vermek durumda kalıyorum herhangi bir vukuat olmaması açısından. Şu sıralar müsait olduğumdan sorun devam ederse bir şekilde halletmeye çalışıp bununla bir süre daha devam edeceğim. Yoksa daha güçlü motoru olan en az 8-10 litre depolu bir dişçi kompresörüne geçmek şart oldu gibi. 

 

edit: son mesajı yeni okudum. Selenoid valften ziyade check valfteymiş sorun. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Güncelleme yapayım: Check Valve'i  bizim atölyedeki ustalara verdim. Bende anahtar  olmadığı için onlar açtı baktı, düzeltti verdi. Taktım yerine, hava kaçağı çok az, köpüklü su ile yaptığım kaçak testinde, eskisinden çok daha az hava kaçırıyor. 28tl'ye check valve in siparişini verdim. Gelene kadar rahatlıkla idare eder.

Berkay Bey, senin hazır fotoğrafı kullandım, güzel açısı vardı, sağolun :)

Sezgin Bey, Akım koruma sadece motor ve selenoid valfin manyetik kafasını koruma şansını artırır. Ama check valve mekanik bir aksam, ve kullanılan malzemeler gerçekten adi kalitede, bu yüzden sürekli hareket eden parçaların bozulması olası. Umarım motor ve piston kolunda bir sorun çıkmaz, yada tank delinmez, yoksa çok uğraştırır ve masraf çıkar.

Verdiğim linkte motorun ısınması şu şekilde anlatılmış; Eğer kompresör sık aralıklarla çalışıyorsa ki bu bir yerden hava kaçağı olduğunun belirtisidir, motorun olması gerekenden daha da ısınır notu var. Bu da cihazın ömrünü azaltıyor tabi.

Aslında bu anlattığım olaydan önce de hafif bir kaçak vardı ve kompresörü kullanmıyorken bile motor olması gerekenden daha kısa bir sürede devreye giriyordu, ve motor tarafı çok ısınıyordu. Sadece check valvein kaçırdığını düşünmediğimden solenoid 'in valve tarafındaki hava çıkışına bakmamıştım. Meğersem başından veri check valve'de sorun varmış, ve kaçan hava açık olan gereken solenoid vanasından çıkıyormuş.

Olurda başınıza gelirse yapacağınız kontrol basit:

1- Öncelikle kompresörü çalıştırıyorsunuz ve durmasını bekliyorsunuz.

2- Köpüğü bol bir sabunlu su hazırlayıp, bütün hava bağlantı noktalarına sürüp, yakından inceleyerek kabarcık çıkıp çıkmadığına bakıyorsunuz.

3- Çıkmıyorsa sorun yoktur, eğer bağlantılardan kabarcık çıkıyorsa, parçaları/boru aksamlarını sökün, sızdırmazlık sıvı sürün yada teflonlayın, iyice sıkın

4-Eğer benimki gibi dururken solenoid tarafından bir kaçak varsa, sorun check valve'tedir, arızalıdır.

5-Kompresörü devreye sokun, solenoid vana kapanacaktır. Bu kapalıyken hava kaçağı varsa, Solenoid'in vanası yani relief vana kaçırıyor yani arızalıdır demektir.

6- Eğer kompresör çalışırken solenoid kapanmıyorsa, manyetik kafaya enerji (dikkat 220v) geldiğini kontrol edin ve kafanın mıknatıslandığını kontrol edin. Eğer olmuyorsa manyetik kafa arızalıdır.

7- Eğer kaçak yoksa ve kompresör sürekli çalışıyorsa, ardındanda safety valve (emniyet valfı) açıyorsa, Basınç Switch'iniz arızalıdır.

En sık karşılaşılan sorunlara çözüm olur umarım.

 

Buradaki en önemli olan emniyet (safety) valfinin operasyonel olmasıdır, çünkü esas hayat kurtaran odur. Basınç yükseldiğinde, kompresör trip etmezse, bu vana ayarlı olan yüksek basınçta açılıp, tank içindeki basınçı, bir kaza olmadan boşaltıcaktır.

Peki nasıl deneyebilirsiniz?

Valfi söküp harici bir basınçlı hava kaynağına bağlayarak, kontrollü olarak trip set noktasına kadar basınçlandıracaksınız. Açılmıyorsa arızalıdır.

Veya regülatörün yerine basınç göstergesi takacaksınız, motor kapağının arkasını açıp basınç switch'ini bypass ederek, tankın basınçlanmasını bekleyeceksiniz, eğer ayarlı trip set değerinde açmıyorsa, arızalıdır. AS-189'daki trip set noktası min. 6 bar dır. Basınç switch'inin set noktası 3-4 bar'dır.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Resimde ekleyelim,

Değişen parça elimde tuttuğum, üsteki T bağlantısı, alt kısım ise check valve. Takım olarak satılıyordu bende öyle aldım. Atölyede baktırdığım bozuk checkvalve eskisi kadar kaçırmıyor o yüzden onu atmadım, ihtiyacım olduğunda kullanırım.

20170131_000318_zpsfhumddty.jpg

Yenisi neredeyse yok denecek kadar az kaçırıyor. kompresör normalde dediğim gibi ilk aldığımda da farketmediğim kaçaktan dolayı kısa sürede sık sık devreye gidiyordu, Check valve değişiminden sonra Kompresör 40 dakika sonra bile devreye girmedi, sonra da kendim havayı boşalttım. Demek ki değişimden sonra kaçak yok denecek kadar az.

 

Alttaki videoda görebilirsiniz, yukarda da çalışma prensibinde anlattığım gibi, Check vanayı değil, solenoid vanayı çektim, çünkü havanın check vana kaçırdığında, çıkabileceği nokta orası. Sabunlu köpükle kaçak testi:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 27.01.2017 at 01:53, Berk Can. yazdı:

Berkay Bey, senin hazır fotoğrafı kullandım, güzel açısı vardı, sağolun :)

Rİca ederim ne demek. :) Bu T bağlantıyı ve check valve'yi nereden ve hangi fiyata temin ettiniz? Bulması kolay ve maliyeti az ise bende değiştirebilirim bu parçayı. Benim kompresör de

kısa sürede hemen devreye girip aşırı ısınıyordu aldığımdan beri. Bende ufak ve güçsüz olmasına bağlamıştım bunu. Bariz bir şekilde kaçak yaptığını çok çok sonradan farkettim. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check Valve'i şu adresten aldım. 2 adet kurbağacık denilen ayarlı anahtar yardımıyla çok kolay değiştirebilirsiniz. Yoksa 1 adet ingiliz anahtarıda olur. Anahtarla malzeme arasına ince bir bez koyarsanız, malzemeye zarar vermez, çünkü parçalar çok kaliteli değil, üstlerindeki kaplama hemen kalkıyor, hafif ezilmeler oluyor.

AS-189 tip kompresör için check valve i değiştirmek istiyorsanız, sırayla:

  • Fişi prizden çekin
  • Tank içindeki havayı boşaltın
  • Solenoid valf'in sonudaki somunu gevşetin, çıkan röndela ve somun bir kutuda muhafaza edin, kaybetmeyin.
  • Selonoid valf'in manyetik kafasını, relief valften çekin ve ayırın, kabloya zarar vermeyin.
  • (Opsiyonel: zarar görmemesi için: Relief Valf'i kurbağacık yardımıyla, T bağlantıdan ayırın. Kastırarak bağlantılara zarar vermeyin, 2 anahtar kullanmanız tavsiyedir.)
  • Check Valf'in alt kısmındaki bağlantı borusunun somununu dikkatlice gevşeterek açın.
  • Kompresörün piston muhafaza kapağınının (Tutma kolunun olduğu yer) civatalarını sökün ve çıkan civata ve röndelayı bir kutuda muhafaza edin.
  • Kapağı kaldırın, check valf bağlantı borusundan ayrılacaktır. (Kapağın altında contası var dikkat edin, zarar görmesin, mümkünse çıkarın muhafaza edin)
  • Hava filtresini Kompresör kapağından sökün, (valfı sökerken çarpmaması için)
  • Check valf'le T bağlantıyı tek parça olarak Kompresör kapağından anahtar yardımıyla sökerek  ayırın.
  • Yukarıdaki siteden aldığınız parça, T bağlantı ve Check Valf ile beraber verilecektir.
  • Bu parçayı, teflonlayarak yada sızdırmazlık sıvısı sürerek (bende ikisi olmasına rağmen, bir sonraki söküm rahat olması açısından teflon kullandım.) T bağlantılı Check Valfi, Bağlantı borusuna denk gelecek uygun açıyı gelene kadar, sıkın, 
  • Relief valfi teflonlayarak T bağlantıya geri takın, uygun pozisyona gelene kadar sıkın.
  • Kapağı yerine takarken contasına dikkat edin, aynı sırada Check valve'in çıkış kısmını bağlantı borusuna denk getirin ve takın.
  • Kapağın civatalarını sıkın,
  • Bağlantı borusunun somunu sıkın,
  • Solenoid valf'in manyetik kafasını yerine takın ve somununu sıkın.
  • Kompresörü çalıştırın, hava dolmasını bekleyin,  hava dolarken yani kompresör çalışırken Solenoid'in relief valfının kaçırma testini köpüklü su ile yapın, çünkü kompresör çalışırken bu vana kapalı olması gerekir.
  • Kompresör durduğunda bütün bağlantı noktalarına, (hepsine) ve solenoid'in çıkışına köpüklü su ile test edin, hava kaçağı yoksa, baloncuklar oluşmayacaktır.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×