Jump to content
  • Sky
  • Blueberry
  • Slate
  • Blackcurrant
  • Watermelon
  • Strawberry
  • Orange
  • Banana
  • Apple
  • Emerald
  • Chocolate
  • Charcoal
             
Burak Bedir

1/48| F-4 TM 112.Şeytan Filo|Hasegawa|Burak Bedir

Recommended Posts

Eğer hizmetten çekilmiş bir uçak kompozisyonu düşünülmüşse güzel görünen bir yıpranmışlık var.

Genel bazı noktalarla ilgili naçizane bilgi vermek isterim:

- F-4'lerin kanat üzeri orta bölgelerinde sizin yaptığınız gibi yağ kaçağı olmuyor. o kısımlarda yağın/hidroliğin sızacak kadar geçtiği bir nokta yok. Olursa belki yakıt diyebiliriz ama o da olmaz çünkü yakıt ince yapısı ile sızma şekinde alttan akar, kanat üzerine çıkmaz.

- Kanat üzerinde ve flaplar bölgesinde genelde yoğun ve (İngilizcesini yazacağım tam Türçe karşılık bulamadım, kusura bakmayın) "straight" bir akıntı görmezsiniz. Zaten bu bölgelerdeki akıntı bölgelerde sızabilecek tek sıvı hidrolik olması nedeniyle kızılımsı bir çıkış hattına ve sonlara doğru topladığı kirden ötürü siyahlaşan bir yapıya sahiptir.  Ama bu siyahlaşma çok belirgin olmaz,daha çok tamiya gun smoke ya da mig oil strains verebileceğiniz bir efekt gibi görünür. Üst kısım yerine alttan görülmeye daha müsaittir.  

- Yatay stablize üzerinde yağ, hidrolik sızıntısı olmaz çünkü bu bölgede tek hidrolik kaynağı stablizelerin gövdeye bağlandığı noktada mevcut. Hatta kuyruk açılıp bu kısma ufak tefek hidrolikçi teknisyenler sokulur ki kontrol edilsin bu nokta. Dolayısıyla stablize üzerinde bir yağ, hidrolik sızması göremezsiniz. En fazla bağlantı noktasında kuyruğa uzunan ve yine kızılımsı başlayıp siyahlaşan (gun smoke tipi) bir iz bırakır ama genelde kuyruk ucuna yakın bir noktadan sızıntıları görebilirsiniz tam birleşim yerinden değil. 

- Radom-gövde girleşimindeki boya atıkları radom üzerinde değil tam birleşim yerinde oluyor ve aşınan noktalarda radomun astar rengi olan yeşilimsi sarı görünüyor. Radom boyası özellikli bir boya olduğundan genelde pek boya atığı görülmez. Kısmi çatlamalar olur ve boya pullaşıp dökülür.

- Drop tankların uç kısmı hava sürtünmesinden mütevellit genelde aşınmıştır ve boyası kalkıktır. En altta metalik renk, üstte yeşil-sarı astar ve onun üzerinde de nihai kat boya görünür.

Size ekstra bir şey soracağım. Şimdi gördüm de sol hava alığı üzerinde benekler görüyorum. Bunları boya atığı/yıpranması görüntüsü amacıyla yaptınız sanırım?

68-0403 ile 112. Hat Bakım Komutanlığı'nda fazlaca haşır neşir olan bir kişi olarak elinize sağlık diyorum. Hattımızın en istikrarlı uçaklarından biri idi kendisi. Kronik bir sağa yıkılma sorunu vardı ama çok büyük arızalar çıkarmazdı ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 31.05.2021 at 15:04, Bulut Solmaz yazdı:

Ellerinize sağlık.

Yine güzel bir model olmuş.

Aşırı Yıpranmış modeller imzanız gibi oldu :) Tam sevdiğim gibi. Ama bir tane de cillop gibi görmek isterim :D Var mı öyle bir plan :) 

çok teşekkür ederim inşallah diyelim :D .

On 31.05.2021 at 15:39, Enes ÇALDIR yazdı:

Eline sağlık Burak, QF-4 gibi olmuş :D

:D teşekkür ederim.

On 31.05.2021 at 15:57, Ümit BİLGİ yazdı:

Uygulamalar efektler Harika:)

Çekimlere zaten hiçbir şey diyemiyorum:o.

Ellerinize sağlık.

teşekkürler :) 

On 31.05.2021 at 17:06, Eren Erdogan yazdı:

Burak eline sağlık çok güzel final oldu. 

teşekkür ederim abi :) 

 

On 01.06.2021 at 00:29, ismet güralp yazdı:

Müthiş güzellikte, yorgun ve gururlu....

 teşekkürler :) 

On 01.06.2021 at 01:41, Kenan Turhan yazdı:

Burak ellerine sağlık,final yine şahane oldu :)

çok teşekkürler abi :) 

On 01.06.2021 at 07:35, Fatih Taş yazdı:

Ellerinize sağlık, tam makalelik bir model olmuş :) 

estağfurullah teşekkür ederim :) 

On 01.06.2021 at 10:55, Şerif Sadık yazdı:

Ellerinize sağlık. Yine tam seyirlik. Çok da güzel bir üçlünüz olmuş. Hat-trick

teşekkürler :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 01.06.2021 at 11:27, Alper Akkurt yazdı:

Eğer hizmetten çekilmiş bir uçak kompozisyonu düşünülmüşse güzel görünen bir yıpranmışlık var.

Genel bazı noktalarla ilgili naçizane bilgi vermek isterim:

- F-4'lerin kanat üzeri orta bölgelerinde sizin yaptığınız gibi yağ kaçağı olmuyor. o kısımlarda yağın/hidroliğin sızacak kadar geçtiği bir nokta yok. Olursa belki yakıt diyebiliriz ama o da olmaz çünkü yakıt ince yapısı ile sızma şekinde alttan akar, kanat üzerine çıkmaz.

- Kanat üzerinde ve flaplar bölgesinde genelde yoğun ve (İngilizcesini yazacağım tam Türçe karşılık bulamadım, kusura bakmayın) "straight" bir akıntı görmezsiniz. Zaten bu bölgelerdeki akıntı bölgelerde sızabilecek tek sıvı hidrolik olması nedeniyle kızılımsı bir çıkış hattına ve sonlara doğru topladığı kirden ötürü siyahlaşan bir yapıya sahiptir.  Ama bu siyahlaşma çok belirgin olmaz,daha çok tamiya gun smoke ya da mig oil strains verebileceğiniz bir efekt gibi görünür. Üst kısım yerine alttan görülmeye daha müsaittir.  

- Yatay stablize üzerinde yağ, hidrolik sızıntısı olmaz çünkü bu bölgede tek hidrolik kaynağı stablizelerin gövdeye bağlandığı noktada mevcut. Hatta kuyruk açılıp bu kısma ufak tefek hidrolikçi teknisyenler sokulur ki kontrol edilsin bu nokta. Dolayısıyla stablize üzerinde bir yağ, hidrolik sızması göremezsiniz. En fazla bağlantı noktasında kuyruğa uzunan ve yine kızılımsı başlayıp siyahlaşan (gun smoke tipi) bir iz bırakır ama genelde kuyruk ucuna yakın bir noktadan sızıntıları görebilirsiniz tam birleşim yerinden değil. 

- Radom-gövde girleşimindeki boya atıkları radom üzerinde değil tam birleşim yerinde oluyor ve aşınan noktalarda radomun astar rengi olan yeşilimsi sarı görünüyor. Radom boyası özellikli bir boya olduğundan genelde pek boya atığı görülmez. Kısmi çatlamalar olur ve boya pullaşıp dökülür.

- Drop tankların uç kısmı hava sürtünmesinden mütevellit genelde aşınmıştır ve boyası kalkıktır. En altta metalik renk, üstte yeşil-sarı astar ve onun üzerinde de nihai kat boya görünür.

Size ekstra bir şey soracağım. Şimdi gördüm de sol hava alığı üzerinde benekler görüyorum. Bunları boya atığı/yıpranması görüntüsü amacıyla yaptınız sanırım?

68-0403 ile 112. Hat Bakım Komutanlığı'nda fazlaca haşır neşir olan bir kişi olarak elinize sağlık diyorum. Hattımızın en istikrarlı uçaklarından biri idi kendisi. Kronik bir sağa yıkılma sorunu vardı ama çok büyük arızalar çıkarmazdı ;).

Değerli bilgiler için çok teşekkür ederim  abi :) 

18699258_10155403485088914_1700786530152425070_o f5e1b51e3956ae37d83817154134d3b7

Sanırım kanat üzerindeki kaçaklar ve flap kısımlarındaki efektler genellikle bu fotoğraflardaki gibi daha transparan silik bir görünüm yada benim anladığım. boya terlemesinden 1-2 ton daha açık.

31707_f-4-4 FB_IMG_1597334369124 FB_IMG_1598644267770 IMG-20200614-WA0003

 

 

 

-Kanat üstü ve flap kısmındaki akıntılar bu fotolardaki gibi çok daha yoğun sıvılar olarak gördüğümden bu tip de yapmaya çalıştım özellikle yamalar ve belirli kısımlarda terlemelerin boya atmaları yaptığım için bu tip akıntıların daha yerinde olacağı için o tip de yaptım.

 

 

 

12121 FB_IMG_1601215798492 FB_IMG_1601377653158

 

 

-Yatay stabilizelerde ise  bu fotolardaki sızıntılara örnek verebilirim özellikle metal kısımlarda yağlı boya ile bir akıntının fotolardaki gibi doğru bir görünüm olmayacağını düşündüğüm için airbrush ile smoke renkgi transparan bir şekilde arka kısma doğru akıntı yaptım özellikle 7. fotodaki yatay stabilizede kaçak kısımlarını gördüğüm için yaptım benimde aklıma pek gelmemişti fotoyu görene kadar. 

 

 -Birleşim yerlerinde ise 4. ve 6. fotoğrafları örnek verebilirim sadece taze yağlı boya ile en dip kısımlara biraz daha fırça ile bırakabilirmişim gibime geliyor tazelik açısından.Tabi bu akıntı işlemlerini yaparken elimin ayarı kaçıp uçağı karartmamak için  temkinli gittim.

 

-radom kısmında kesinlikle yeşil astar dediğiniz gibi bende görmedim orayı olduğu gibi daha açık tonu ile tadil etmek lazım :) 2. ton dökülmeler gibi.

 

-Sıçratmaları ,boya kalkması olarak değil de genellikle havada çarpan maddelerden oluşan küçük lekeler için yapmıştım bazı kısımlarda boyutları büyük kaçmış olabilir genellikle f22'lerde görünüyor çok hoşuma gittiğinden burada da uygulamak istedim.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilgilendirme için teşekkür ederim. Referans olarak arşive atabileceğim fotoğrafları yüklemişsiniz.

Şunu söylemek isterim; fotoğraflarda görünen çoğu "akıntı" aslında uçak yüzeyindeki doğal kirliliğin, uçaklar bulut içinden geçince uçak yüzeyine yapışan su kütlelerinin hava etkisi ile geriye kayması neticesi oluşan bir efekt. Ancak özellikle Yunan uçaklarında gördüğünüz kirlilik çoğunlukla bakım esnasında gösterilen özensizliğin bir yansıması. Yani bakım sırasında çok kirli ellerle panel cıvatası sıkarsanız, çok kirli bir malzemeyi temizlemeden yerine takarsanız, doğrudan kirli yüzeye temas etmiş postalla uçak üzerine basarsanız ya da patik denilen ve normalde uçak üzerine çıkarken ayağına giymeniz gereken kaplayıcı malzemenin taban çok kirlenmişse, uçak üzerine çıkınca ayak altı kısımlarındaki pislik yüzeye yapışıyor ve uçak uçtuğunda bulut içinden geçince yüksek sürat sonucu bu tip akıntı görünümüne neden oluyor.

Söylediğım durum eklediğiniz çoğu fotoğrafta mevcut. Yalnız 1 fotoğrafta ilginç bir durum var. Baştan 3. fotoğrafta normalde uçağın sırtı diye tabir edilen üst kısmında yoğun bir kirlilik akıntısı görüyorsunuz. Bu kısmın altında çoğunlukla sırt yakıt tanklarının bağlantılarını içeren bir bölüm ve yakıttan başka bir sıvı olarak sadece kuyruğa uzanan hidrolik hatları var. Ama bu kirlilik yakıt kaynaklı bir kirlilik ve muhtemelen o kısımdaki hatlardan birinde bir kaçak var ve sızan yakıt panel araları ve gövde pisliğini çözerek geriye akmış. Bunlar münferit durumlar ama modelcilikte elbette ki yansıtılabilir.

Ufak bir bilgi de vermek isterim. Çoğu durumda yağ, hidrolik akıntısı vb olarak görülen şey aslında yakıt kaynaklı izler. Çünkü uçak yakıtı uçak yüzeyindeki çoğu kiri çıkartıcı bir özelliğe sahip. Bunu bilen uyanık bakımcılar uçakta ulaşabildikleri yerleri yakıt ile silerler ve kendilerince temizlik yaptığını düşünürler;). Ancak bu silme sırasında panel aralarına kaçan veya bir yerlerde biriken yakıt kümeleri uçuş sırasında bu şekilde izler oluşturabiliyor ya da yüzeyi sildikten sonra uçak üzerinde mikro bir katman oluşturarak aslında daha kötü bir şekilde kir toplatıyor. Zamanında çoğu defa yakıtla uçak silinmeyecek diye emirler çıkardı bizde ama maalesef pek önü alınamayan bir durum bu. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 saat önce, Bulut Solmaz yazdı:

Bu nedir ya :D Uçuyor mu bu hala :) 

 

2 saat önce, Alper Akkurt yazdı:

Yunan uçaklarında gördüğünüz kirlilik çoğunlukla bakım esnasında gösterilen özensizliğin bir yansıması.

 

Bikaç yıl sonra Rafale'leri böyle görmeyelim :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×